V Peruju odkrili skrivno sobo za psihedelične obrede izpred več kot 2500 let

07 · 5 · 25
Chavín de Huántar

Arheologi so na starodavnem verskem najdišču v andskih planotah odkrili obredno sobo, kjer so izbrani posamezniki izvajali skrivnostne obrede z uporabo psihoaktivnih snovi.

 

V zapečateni galeriji kompleksa Chavín de Huántar, ki je med leti 1200 in 400 pr. n. št. predstavljal pomembno kulturno in versko središče v današnjem Peruju, so arheologi odkrili 23 izrezljanih artefaktov iz kosti in školjk.

 

Med njimi so bile tudi cevke in žličke, ki so vsebovale ostanke močnih psihedeličnih snovi.

 

Analize kemičnih in mikrobotaničnih ostankov so pokazale, da so bili nekateri predmeti uporabljeni za inhalacijo snovi, ki vsebujejo nikotin in DMT – slednjega najdemo tudi v znani amazonski mešanici ayahuasca. Psihoaktivne praške so najverjetneje pripravili iz rastlin tobaka in semen drevesa vilka (Anadenanthera colubrina), jih posušili, zmleli ter vdihovali skozi nos.

 

“Cevke so služile kot nosni inhalatorji,” je za Live Science pojasnil arheolog Daniel Contreras z Univerze na Floridi. Po njegovih besedah so bili nekatere izdelane celo iz kosti sokola selca, kar dodatno poudarja simbolni pomen teh predmetov.

 

Chavín de Huántar

 

Galerija, kjer so predmete našli, je bila zapečatena okoli leta 500 pr. n. št. in ponovno odprta šele leta 2017 med arheološkimi izkopavanji. Ker je bil prostor dostopen le ozkemu krogu ljudi, strokovnjaki domnevajo, da je šlo najverjetneje za zasebne in ritualizirane obrede, namenjene duhovnim voditeljem ali višjim slojem skupnosti.

 

“Na tak način so utrjevali družbeno hierarhijo in vzpostavljali ideološko legitimacijo oblasti,” je povedal Contreras. Po njegovih besedah so tovrstni obredi pripomogli k utrjevanju prepričanja v moč verske elite in smisel monumentalnih gradbenih projektov.

 

Odkritje osvetljuje novo dimenzijo duhovnega življenja v Chavínu in potrjuje domnevo, da je bila uporaba psihoaktivnih snovi pomemben del obredne prakse. Raziskovalci menijo, da bi tovrstne verske izkušnje lahko igrale ključno vlogo pri prehodu iz manj strukturiranih skupnosti v kompleksnejše družbene ureditve, kakršne so kasneje vzpostavili Tiwanaku, Wari in Inki.