Ameriška akademija filmskih umetnosti in znanosti je razkrila sveženj novih pravil in sprememb, ki bodo začela veljati z 98. podelitvijo oskarjev, 15. marca 2026.
Med najpomembnejšimi novostmi so strožje glasovalne zahteve, nova nagrada za dosežke pri izbiri igralske zasedbe, jasnejša pravila glede uporabe umetne inteligence v filmih ter razširjena možnost prijave za ustvarjalce v azilu ali s statusom begunca.
Za glasovanje obvezen ogled vseh filmov v kategoriji
Nova pravila zahtevajo, da si člani Akademije ogledajo vse nominirane filme v posamezni kategoriji, če želijo glasovati v finalnem krogu. Čeprav se to morda zdi samoumevno, to doslej ni bilo obvezno – člani so pogosto glasovali na podlagi delnih ogledov ali priporočil.
Po novem bodo morali člani svoj ogled potrditi prek internega portala Academy Screening Room ali predložiti dokazilo o ogledih filmov na festivalih ali posebnih projekcijah. Ukrep naj bi odpravil prakse, kjer so glasovali na podlagi priljubljenosti, ter spodbudil bolj premišljeno in informirano izbiro.
Nova kategorija: dosežki pri izbiri igralske zasedbe
Leta 2026 bo prvič podeljen oskar za dosežke pri izbiri igralske zasedbe (Achievement in Casting). Za izbor nominirancev bodo skrbeli strokovnjaki s tega področja, ki so člani posebnega odbora Akademije. Najprej bodo izbrali deset izstopajočih filmov, ki se bodo uvrstili na ožji seznam. Sledil bo tako imenovani “bake-off” – predstavitveni dogodek, kjer bodo prikazani izbrani prizori iz teh filmov, nato pa bo potekala razprava z ustvarjalci.
Nova kategorija priznava pomembno, a pogosto spregledano vlogo tistih, ki sestavljajo igralske ekipe in s svojo vizijo ključno prispevajo k celostni podobi filma.

Foto: Valeriya Zankovych / Shutterstock.com
Umetna inteligenca zgolj kot orodje in ne odločilni dejavnik
V času vse večje uporabe generativne umetne inteligence v filmski produkciji je Akademija sprejela jasno stališče: prisotnost AI orodij pri izdelavi filma sama po sebi ne vpliva na možnosti za nominacijo. “Odločilno je, v kolikšni meri je bil človek glavni avtor ustvarjalnega procesa,” poudarjajo v pravilniku. Z drugimi besedami – tehnologija je lahko v pomoč, a ne more nadomestiti umetniškega vodenja.
Sprememba prihaja po burnih razpravah ob letošnjih nominirancih, kot je bil film The Brutalist, v katerem je bila umetna inteligenca uporabljena za jezikovno obdelavo dialoga.
Večja vključitev ustvarjalcev v azilu ali s statusom begunca
Pomembna novost zadeva tudi kategorijo najboljšega mednarodnega celovečerca. Po novem lahko državo prijaviteljico zastopajo tudi ustvarjalci v azilu ali s statusom begunca. Ukrepi so odziv na dolgoletne kritike, da dosedanji sistem – kjer filme predlagajo državne komisije – izključuje disidente in neodvisne ustvarjalce iz represivnih režimov.
Primer uspešne uporabe novega pravila je iranski režiser Mohammad Rasoulof, ki je zaradi groženj s kaznijo pobegnil iz Irana. Njegov film The Seed of the Sacred Fig je za oskarja prijavila Nemčija, kamor je pribežal – in film je bil nominiran. Rasoulof je ob tem dejal: “To je znak, da kultura presega politiko. In opomnik, da tudi v temi obstaja občinstvo, ki te sliši.”