V Franciji so tri pomembna združenja s področja založništva in avtorskih pravic sprožila sodni postopek proti ameriškemu tehnološkemu velikanu Meta, lastniku platform Facebook, Instagram in WhatsApp.
Tožbo so vložili zaradi domnevne množične uporabe avtorsko zaščitenih del brez dovoljenja pri učenju generativnih modelov umetne inteligence (AI).
Francoska Nacionalna založniška zveza (SNE), Nacionalna zveza avtorjev in skladateljev (SNAC) ter Društvo pisateljev (SGDL) v skupni tožbi, vloženi v Parizu, podjetju Meta očitajo »ekonomski parazitizem« in množično kršenje avtorskih pravic. Omenjena združenja zahtevajo popolno odstranitev baz podatkov, ki jih je podjetje ustvarilo brez dovoljenja avtorjev in založnikov.
Vincent Montagne, predsednik Nacionalne založniške zveze, je podjetje Meta javno obtožil nespoštovanja avtorskih pravic. Maia Bensimon, generalna predstavnica zveze SNAC, pa je dejanje Meta opisala kot »monumentalno plenjenje« avtorskih del. Predsednik SNAC, Francois Peyrony, opozarja tudi na nevarnosti umetne inteligence, ki ustvarja »lažne knjige«, s katerimi lahko konkurira avtentičnim knjižnim delom.
Tožba francoskih združenj je del širšega mednarodnega vala pravnih sporov proti tehnološkim velikanom, ki uporabljajo avtorsko zaščitene vsebine za razvoj umetne inteligence. Podobne pravne postopke so že sprožili tudi v Združenih državah Amerike, kjer so med tožniki tudi ameriška igralka in avtorica Sarah Silverman ter pisatelj Christopher Farnsworth. Podjetje OpenAI, razvijalec priljubljenega orodja ChatGPT, se prav tako sooča s podobnimi obtožbami v ZDA, Kanadi in Indiji.
Na evropski ravni bo sodni postopek proti Meti pomemben preizkus evropske zakonodaje o umetni inteligenci (AI Act), ki določa, da morajo generativni AI sistemi spoštovati avtorske pravice in transparentno razkriti, katere vsebine uporabljajo pri učenju.
Primer Meta je del širšega konflikta med ustvarjalnimi industrijami in tehnološkimi podjetji. Nedavno je več kot 1.000 britanskih glasbenikov, med katerimi so Annie Lennox, Kate Bush in Damon Albarn, izdalo simbolični tihi album kot protest proti predlaganim spremembam britanske zakonodaje, ki bi lahko tehnološkim podjetjem omogočila zakonito uporabo njihovih del brez privoljenja avtorjev. Ta simbolična poteza opozarja na potencialne posledice nekontrolirane uporabe avtorskih vsebin za razvoj tehnologij umetne inteligence.