Pascal Rambert
๐ญ๐๐ฃ๐๐ฅ๐๐ก๐๐ ๐๐๐จ๐๐๐ญ๐ก๐
๐ก๐ฎ๐๐น๐ผ๐ ๐ถ๐๐๐ถ๐ฟ๐ป๐ถ๐ธ๐ฎ:
Clรดture de l’amour (2011)
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐๐ฎ๐ท๐ฎ๐น๐ธ๐ฎ:
Suzana Koncut
๐ฅ๐ฒ๐ฬ๐ถ๐ท๐ฎ:
Ivica Buljan
๐๐ด๐ฟ๐ฎ๐๐ฎ:
Pia Zemljiฤ in Marko Mandiฤ
๐๐ฟ๐ฎ๐บ๐ฎ๐๐๐ฟ๐ด ๐ถ๐ป ๐ฎ๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ป๐ ๐ฟ๐ฒ๐ฬ๐ถ๐ท๐ฒ:
Robert Waltl
๐๐ผ๐๐๐๐บ๐ผ๐ด๐ฟ๐ฎ๐ณ๐ถ๐ป๐ท๐ฎ:
Ana Saviฤ Gecan
๐ข๐ฏ๐น๐ถ๐ธ๐ผ๐๐ฎ๐ป๐ท๐ฒ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐๐๐ผ๐ฟ๐ฎ ๐ถ๐ป ๐๐๐ผ๐ธ๐ฎ:
son:DA
๐๐ผ๐๐ผ๐ด๐ฟ๐ฎ๐ณ:
Nikola Predoviฤ
๐ง๐ฒ๐ต๐ป๐ถ๐ฐฬ๐ป๐ฎ ๐ฒ๐ธ๐ถ๐ฝ๐ฎ:
Matej Primec in Anลพe Kreฤ
๐๐ผ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ฑ๐๐ธ๐ฐ๐ถ๐ท๐ฎ:
Mini teater, Mestno gledaliลกฤe Ptuj, Novo kazaliลกte Zagreb in Zadar snova
Za pomoฤ pri izvedbi projekta se zahvaljujemo Francoskemu inลกtitutu v Sloveniji.
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐บ๐ถ๐ฒ๐ฟ๐ฎ ๐ ๐ ๐ถ๐ป๐ถ ๐๐ฒ๐ฎ๐๐ฟ๐:
25. avgust 2013
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐บ๐ถ๐ฒ๐ฟ๐ฎ ๐ ๐ ๐ ๐ฃ๐๐๐ท:
23. avgust 2013
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐๐๐ฎ๐๐ฎ ๐๐ฟ๐ฎ๐ท๐ฎ ๐ญ๐ฎ๐ฌ ๐บ๐ถ๐ป๐๐
๐ข ๐ฃ๐ฅ๐๐๐ฆ๐ง๐๐ฉ๐:
Kaj se zgodi, ko zaljubljenost mine in ljubezen izgine? Kaj narediti, ko dve osebi nista veฤ za skupaj? Ko ne moreta ali ne ลพelita biti veฤ v odnosu? Zapiranje ljubezni je konec zgodbe. Zgodbe o paru, ki poskuลกa konฤati in zapreti skupno zgodbo. Odliฤna igralca Pia Zemljiฤ in Marko Mandiฤ, par tudi izza odra, bosta na odru zakljuฤevala svoj ljubezenski in partnerski odnos. ลฝeneta ju bes in skrajna sila, da se razideta. Lika, ki skozi jezik in gibanje med seboj gradita bodeฤo ลพico iz besed, se bosta poskusila reลกiti iz vrtinca, v katerega ju je potegnilo in v katerega vleฤeta drug drugega.
ฤakata nas dva monologa, ki se medsebojno ne moreta prekiniti. Dva loฤena toka besed, ki ne bi prenehale teฤi, ฤe se ne bi nenadoma pojavili otroci. ยปGloboko v sebi ฤutim, da gre za plesno predstavo,ยซ je rekel avtor besedila Pascal Rambert. In na neki naฤin to ples tudi je – duลกevni ples, ki na plano prinaลกa tisto nevidno gibanje duลกe. In tudi ลพivcev.
Vemo, da se ljubezenska zgodba redko konฤa mirno. Nasprotno, ko ลพenska in moลกki oznaฤita zaฤetek konca, je skoraj gotovo, da bo izbruhnilo nasilje. Beseda celo ni dovolj moฤna, da bi lahko izrazila vse verbalne eksekucije, s katerimi bosta partnerja podvrgla drug drugega. Iz izkuลกnje vemo, da se ljudje takrat ne prenaลกajo, niti so pripravljeni oproลกฤati. Kontakt z drugim se zdi kot ลพiva rana, straลกno brezno, pretresenost, ki osebo pripelje do tega, da bo eksplodirala, da je konstantno izven sebe, brez moลพnosti vrnitve.
๐ญ๐๐ฃ๐๐ฅ๐๐ก๐๐ ๐๐๐จ๐๐๐ญ๐ก๐
ฤe je Pascal Rambert z besedilom in predstavo Dรฉbut de lโA iz leta 2005 temo ljubezni odprl s ฤrko A, je z Zapiranjem ljubezni raฤune zakljuฤil in pred njeno dokonฤno likvidacijo popisal inventar. V izvirnem besedilu je ljubimcema ime Stan in Audrey (pri nas, v skladu z avtorjevo zahtevo, Marko in Pia). Igrata ju Stanislas Nordey in Audrey Bonnet, in na osnovi podobnosti z resniฤnima igralcema je Rambert ustvaril svoja dramska lika. Navdih je naลกel v njunih telesih, glasovih in znaฤilnih slogih, po katerih ju lahko francosko in mednarodno poznavalsko obฤinstvo takoj prepozna.
Tema te ยปbanalneยซ tragedije je ljubezen. ฤeprav Audrey in Stan (Pia in Marko) nista tragiฤna junaka, temveฤ obiฤajen par, ki se med krizo utaplja v vsakdanjih ลพivljenjskih teลพavah, dogajanje za igralca in gledalce ni vseeno niฤ manj boleฤe in nasilno od tistega v tragedijah. Redkokatero sodobno besedilo nas zadeva tako neposredno in kljub prozaiฤnosti prodre do najskrivnejลกe globine bistva.
Zapiranje ljubezni je besedilo, v katerem sublimni teoretiฤni motivi parazitirajo na perverznem ljubezenskem kiฤu. Ustvarjata ga dva monologa, ki razvijata isti govor o ลพivljenju, preลพivetem skupaj, o drastiฤnem razhodu in grozi zaradi neznane prihodnosti. Oba junaka sta polna prezira, hladu in okrutnosti. V tem dvoboju med moลกkim in ลพensko je govor edino oroลพje, besede so streli in udarci z bajonetom. Stan (Marko) obraฤun zaฤne, Audrey (Pia) ga konฤa. Ko eden govori, drugi posluลกa in preลพi nanj iz goste tiลกine. Govorjeni dialog zaradi fiziฤne napetosti deluje kot simultani odgovor na molk nemega sogovornika.
Pascal Rambert z velikim uลพitkom ustvarja gledaliลกฤe, ki se ne izฤrpava samo v napeti zgodbi, ampak sta besedilo in predstava priloลพnost za raziskovanje bistva gledaliลกฤa in vloge igralca v celovitosti ลพivljenja nasploh. Gledaliลกฤe se tako vitalno predstavlja skozi lastni dispozitiv, njegovo rojstvo iz magiฤnega duha pa Rambert preverja z neposrednim uฤinkom na gledalca. Medtem ko gledalec vznemirjeno spremlja zaplet ljubezenskega razhoda, se nenehno sooฤa tudi s preverjanjem poznavanja osnovnih gledaliลกkih naฤel: kaj je pogled, kaj posluลกanje in kaj oder.
Brisanje meje med igralcem in dramskim likom dodatno okrepi gledalฤevo voajeristiฤni poloลพaj, ter tako ลกe poudarja brutalnost situacije in obฤutek, da gledalec sodeluje v realnem. Opazovalec se z dogajanjem ne poistoveti prek fiktivnih junakov, ampak prek laลพno ustvarjene bliลพine z izvajalcema in njuno zgodbo.
Pascal Rambert na nekaj mestih potegne vzporednice z Racinovo Bereniko v reลพiji svojega uฤitelja Antoina Viteza, uprizoritvijo, v kateri sta vlogi Tita in Berenike interpretirala reลพiser in Madeleine Marion. Gledaliลกka legenda pravi, da sta z moฤjo besed premikala ogromne stebre. Racinov predgovor k Bereniki v Zapiranju ljubezni moฤno odzvanja. Strastna naklonjenost in nasilna loฤitev ljubimcev Tita in Berenike, Eneja in Didone, Orfeja in Evridike nas spominja na to, da tragedija niso samo kri in junaki, katerih oblaฤila so prepojene z njo. Dovolj je, da je dogajanje ยปvelikoยซ, da imajo protagonisti junaลกko drลพo, da so strasti nevzdrลพno pretirane in da vse to doลพivljajo v veliฤastni ลพalosti, ki prinaลกa ยปtisti pravi uลพitekยซ v tragediji.
Besedila in predstave Pascala Ramberta so navdihnila dela reลพiserja Clauda Rรฉgyja, ki je popolnoma osredotoฤen na govor in temu ustrezno minimalistiฤno mizansceno. Motivi v Zapiranju ljubezni so podobni kot pri ลกe eni Rambertovi vzornici, Pini Bausch. Ljubezen, odnos med moลกkim in ลพensko sta prikazana v nizih napetih gibov in naglih sprostitev, strasti in trpljenja, in medtem ko gledalec to opazuje, neizmerno uลพiva.
Besedilo govori o nasilju dveh doloฤenih identitet. Na eni strani moลกkega, ฤigar srce je hladno: iz nemoฤi, ker ลกe vedno ljubi, postaja Stanov jezik bojevit, napadalen. Pogumno in moฤno izraลพa to, kar ponavadi skriva: pravi razlog za razpad zveze. Na drugi strani pa je Audryjin jezik โjezik ลพenske, ki mirno kaลพe svojo moฤ v uniฤevanju Drugega.
Gledaliลกฤe Pascala Ramberta je priฤa druลพbene evolucije in njenih novih oblik izraลพanja. Ko govori o nezmoลพnosti nadaljevanja ljubezenske zveze, Stan uporablja informacijsko terminologijo.
V besedilu skorajda ni velikih zaฤetnic in loฤil znotraj povedi. Gre za aktiven govor, ki je preลพet s ponavljanji, variacijami in neskonฤnimi poskusi preciziranja. Struktura stavka je blizu vsakdanjemu govoru, besede niso dovolj jasno doloฤene s pomeni in govorijo o vseh teลพavah komunikacije med ljudmi. To ni le zgodba o paru, ki se razhaja, to je razhod v zgodbi sami.
Zapiranje ljubeznispreminja obiฤajen nostalgiฤni postopek, v katerem so fragmenti skupnega ลพivljenja iz preteklosti, kot predmet nostalgije (potovanje v Firence, zgodba o stolu z roลพnato vezenino, prvi spolni odnos s primesmi sadomazohizma โฆ), vzeti iz konteksta in postavljeni v nekakลกno mitsko brezฤasno sedanjost.
V ฤem je skrivnost zapeljive privlaฤnosti Zapiranja ljubezni? To je ฤista ljubezenska zgodba v ฤasu, ko ฤiste ljubezenske zgodbe niso veฤ mogoฤe, ko se jih spominjamo kot izgubljenih ostankov preteklosti. Kolektivne sanje zahodnega ฤloveka so, da je zaradi smrti ljubezni mogoฤe umreti. V ลพivljenju pa vidimo, da to smrt vsi preลพivimo. Ljubiti ยปza vedno ยซ kot v velikih zgodbah ni lahko. Tega so zmoลพni junaki, mi, obiฤajni smrtniki, pa skuลกamo intenzivnost ยปprave ljubezniยซ vedno znova oลพivljati in jo zato nenehno pomnoลพujemo.
Ivica Buljan
๐ฃ๐๐ฆ๐๐๐ ๐ฅ๐๐ ๐๐๐ฅ๐ง:
Pascal Rambert (1962) je gledaliลกki, operni in filmski reลพiser, avtor dramskih besedil in koreograf. Od leta 2007 je direktor Thรฉรขtre de Gennevilliers (T2G) in od tedaj je ta znana toฤka sodobne kreacije in stiฤiลกฤe gledaliลกฤa, plesa, opere, vizualnih umetnosti, filma in filozofije.
Njegove predstave in koreografije so bile uprizorjene tudi zunaj Francije, v veฤini evropskih drลพav, v Ameriki in Aziji. Njegova besedila (dramska, izpovedna in poezijo) objavlja zaloลพba Solitaires Intempestifs, prevedena pa so v angleลกฤino, ruลกฤino, italijanลกฤino, nemลกฤino, kitajลกฤino, hrvaลกฤino, slovenลกฤino, poljลกฤino, portugalลกฤino, ลกpanลกฤino in nizozemลกฤino.
Zapiranje ljubezni (Clรดture de l’amour) je praizvedbo doลพivelo na Avignonskem festivalu leta 2011 z Audrey Bonnet in Stanislasom Nordeyjem, kasneje je bilo uprizorjeno tudi v Moskvi, New Yorku, Zagrebu, Rimu, Tokiu, Berlinu in Ljubljani.
Pascal Rambert poskuลกa v svojih delih daleฤ stran od tradicionalnih narativnih postopkov razumeti resniฤnost. Prizadeva si, da bi ji dal glas in telo, saj pred obฤinstvom obnavlja oblike in naฤine predstavljanja. Beลพeฤ pred ustaljenimi naฤini pisanja za gledaliลกฤe, stereotipi v pripovedi ali reลพiji, ustvarja predstave, ki so nekje med performansi in instalacijami, svojevrstne ยปtransformacije stvarnostiยซ. Njegova dela, globoko zakoreninjena v sodobni umetnosti in filozofiji, so ยปbelineยซ, in gledalci so povabljeni, da nanje vpiลกejo svoje lastne vsebine.
๐ก๐๐๐ฅ๐๐๐ ๐ฃ๐ฅ๐๐ฆฬ๐๐ฅ๐ก๐ข๐ฉ๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐๐๐ ๐ฎ๐ฌ๐ญ๐ฑ ๐ฃ๐๐ ๐ญ๐๐ ๐๐๐๐ฬ
Nagrado Preลกernovega sklada 2015 za vloge Pie v predstavi Zapiranje ljubezni (Mini teater in MG Ptuj), Vodje v predstavi Krฤi in Nathalie Oppenheim v predstavi Kako poveลก, kar si odigral (SLG Celje) ter Jasne v filmu Panika (RTV Slovenija) prejme gledaliลกka in filmska igralka Pia Zemljiฤ.
Pia Zemljiฤ je v slovenskem umetniลกkem prostoru zablestela s fascinantno energijo, ki ลพe dve desetletji privlaฤi pozornost publike in kritike. Njen igralski razpon je izjemno ลกirok, pokazala se je kot avtentiฤna junakinja klasiฤnega repertoarja, istoฤasno pa do popolnosti tolmaฤi vloge sodobnih mladih ลพensk. Z lahkoto in virtuoznostjo zleze v koลพo fatalne zapeljivke, romantiฤne ลพenske ali z nevrozami moderne druลพbe destabilizirane persone.
Pia Zemljiฤ z lahkotnostjo in prepriฤljivo igra tako v komedijah, tragedijah in dramah kot v predstavah sodobnega gledaliลกฤa, ki so blizu performansom. Vse to se zrcali v vlogah, zaradi katerih je letoลกnja dobitnica nagrade Preลกernovega sklada. Z vlogo Pie, ki jo je v pretekli sezoni odigrala v Zapiranju ljubezni (Mini teater in MG Ptuj) Pascala Ramberta v reลพiji Ivice Buljana, je oฤarala tako publiko kot kritike, ki so enotno ponovno prepoznali razkoลกnost njenega enkratnega talenta.
Robert Waltl
๐ฆ๐๐ฉ๐๐ฅ๐๐๐ฉ๐ ๐ก๐๐๐ฅ๐๐๐ ๐ฎ๐ฌ๐ญ๐ฏ ๐ฃ๐๐ ๐ญ๐๐ ๐๐๐๐ฬ ๐ญ๐ ๐ฉ๐๐ข๐๐ข ๐ฃ๐๐
Vloga Pie, ki jo je Pia Zemljiฤ odigrala v “Zapiranju ljubezni” Pascala Ramberta v reลพiji Ivice Buljana je antologijska. Redko lahko za kakลกno kreacijo kot je ta, lahko reฤemo, da je tako vznemirjujoฤa in ogoljujoฤa, tako telesno kot tudi na moralnem planu.
Investicija Zemljiฤeve je dvojna. V prvem delu predstave, medtem, ko partner izgovarja brutalne besede slovesa, je ona nema priฤa, iz katere eruptira jeฤanje, telo se kompulzivno krฤi v histeriji, se pomiri, pa spet prevarano s preteklostjo, sanjari o izgubljenem raju.
Pia Zemljiฤ je tukaj na terenu, ki zahteva registre velike tragedinje. Njena interpretacija se giblje v razponu od zadrลพanosti, do najveฤjih gest, ki pripadajo samo velikim igralkam. V drugem delu, ko prevzame besedo, pa je sodobna v vsek aspektih, njeno telo se naglo izravna, glas ojaฤa, misli postanejo zbrane, in tako krene v konฤni obraฤun, iz katerega odide kot zmagovalka. Pia gre do konca besed, na rezilu meฤa, s katerim upravlja veลกฤe, partnerja ranjuje precizno, in ga ubija brez dopuลกฤanja moลพnosti pomiritve. Njena pojavnost transformira zakonske prizore, ki spominjajo na Bergmana, v okruten fiziฤni performans. Vsemu temu Pia Zemljiฤ dodaja virtuozne zvoฤne aliteracije, ki publiko dovedejo do skrajnega uลพitka in jo veลพejo na igralko v dejanju popolnega razumevanja in podpore.
๐๐ญ๐๐ข๐ฅ ๐๐๐ง๐๐ง๐ข๐ฉ
ยปRambert nadaljuje tradicijo francoskega gledaliลกฤa, v katerem je izroฤilo statiฤnosti zelo moฤno. Odloฤitev Ivice Buljana, da se ne bomo drลพali teh principov, je osvobajajoฤa. Biti na odru soha ali skulptura ni moj delovni modus, tudi Pijin ne, poleg tega so naลกe okolje, atmosfera in temperament drugaฤni.ยซ Marko Mandiฤ; Delo, 22.8.2013
ยปPredstava sicer ‘zapira’ ljubezen, vendar govori izkljuฤno o tej temi. Poskuลกa jo izgnati iz telesa in glave, vendar dokazuje, da je tukaj. Gledaliลกฤe ni veฤ rezervirano zgolj za velike in katastrofiฤne teme, vanj se vraฤajo ljubezen in ฤustva, spreminja se tudi naฤin, saj je dolgo veljalo, da je treba ljubezen obravnavati z distance ali z elementom ironije. Ironija je tukaj ostala na obeลกalniku za vrati, vse je smrtno resno.ยซ Marko Mandiฤ; Delo, 22.8.2013
ยปV tej predstavi kopljeva tako globoko po svoji notranjosti, da potrebujem pogled soigralca, ki mi bodisi pritrjuje v tem, kar ฤutim, bodisi nasprotuje. Zapiranje ljubezni je ลกe korak dlje od partnerstva, tukaj je druลพina, ki zahteva drugaฤen odnos, ne gre zgolj za relacijo med dvema osebama, temveฤ za skupnost, ki ima specifiฤne zakonitosti, ki presegajo individualno harmonijo ali konflikt med dvema posameznikoma.ยซ Pia Zemljiฤ; Delo, 22.8.2013
ยปTukaj ne gre za konverzacijsko dramo, kjer bi bili priฤa nekemu malo hujลกemu zakonskemu prepiru v dokumentarnem slogu, ampak za tragedijo, sicer banalno, a vendar. Zakol ljubezni, bruhanje besed, ki klofutajo, zabadajo, se ponekod v stilu klasicistiฤnih tragedij valijo iz ust kot visoka poezija, drugiฤ pa spet pritlehno in vulgarno zasvinjajo zrak.ยซ Pia Zemljiฤ, Planet Siol, 26.8.2013
ยปOprimem se teksta, vloge, situacije, reลพijskih napotkov in pustim, da steฤe skozi mene. Od grla, srca, pleksusa, trebuha, jajฤnikov do โฆ se naseljujejo te moje vloge.ยซ Pia Zemljiฤ, Planet Siol, 26.8.2013
ยปZdi se mi, da je to, s kom delaลก, bistveno. In tudi igralci, s katerimi se plemenitiลก. To, s kom igraลก, s kom igraลก duete, je kljuฤno. Ne gre za merjenje moฤi, temveฤ za sooฤanje dveh razliฤnih energij, ki se morata uskladiti.ยซ Marko Mandiฤ, Planet Siol, 26.8.2013
ยปKoltรจsov Marลก, ki ga je prav tako reลพiral Ivica Buljan, se mi zdi nekakลกen uvod v ta najin skupni odrski projekt, tudi tam bijeva svojevrstno vojno strasti, ljubezni in loฤitve. To je bila prva stopnica, tukaj jo razvijeva v vsej polnosti. Gre za poskus prestopanja meja, do kod lahko grem v organskem dojemanju lika, z zasebnim partnerjem, ki te odliฤno pozna, je to treba narediti zelo precizno in pritisniti natanฤno na tiste tipke, ki zazvenijo prepriฤljivo.ยซ Marko Mandiฤ; Delo, 22.8.2013
ยปZapiranje ljubezni ni samo predstava z napeto zgodbo, ki jo vsak od nas na hrbtu vleฤe vse ลพivljenje, je tudi priloลพnost za raziskovanje bistva gledaliลกฤa ter vloge igralca v njem in v celovitosti ลพivljenja nasploh. Med predstavo igralca segata po intimnosti, ki bi jo gledalci radi delili z njima. V resniฤnem ลพivljenju okrog tovrstne intimnosti โ tako mi kot oni โ postavljamo vse vrste preprek. A pri Zapiranju ljubezni te pregrade padejo โฆ Med igralcema, gledalci in neizbeลพnim koncem ni niฤesar. Ni teatralnosti. Gre za operacijo na odprtem srcu. Kdo umre? Kaj umre? Ljubezen? Ne. Jezik. Odnos med dvema je jezik โ fiziฤni ali verbalni. Ko ubijemo odnos, ubijemo jezik โฆยซ Patricija Maliฤev; Planet Siol, 26.8.2013