𝗠𝗮𝗷𝗮 𝗪𝗲𝗶𝘀𝘀 𝟲𝟬!
13. marca 2025 – 6. maja
🎬 filmska retrospektiva
🎤 pogovori
👀 razstava
Prva pregledna retrospektiva bo v tematskih sklopih predstavila obsežen opus avtorice, ki se je z velikimi črkami zapisala v slovensko filmsko in televizijsko produkcijo igranih filmov kot prva slovenska režiserka, ki je posnela celovečerec, in kot dokumentaristka, ki se v svojih delih z neomajno etično držo pozorno dotika perečih in obrobnih družbenih tem. Retrospektiva nas bo popeljala po obsežnem polju njenega ustvarjanja na področju dokumentaristike, predstavila pa bo tudi fantastično romantiko njenih igranih del.
»Seveda ostaja večno vprašanje, ali film lahko spreminja družbo, ob tem pa tudi večni cinizmi tistih, ki pravijo, da ne, in strašni optimizmi, idealizmi tistih, ki pravijo, da ja. Če ne bi vsaj malo verjela, da film lahko spreminja družbo, ne bi delala filmov, kot sem jih.« – Maja Weiss
𝗠𝗮𝗷𝗮 𝗪𝗲𝗶𝘀𝘀 𝟲𝟬! 𝗥𝗔𝗭𝗦𝗧𝗔𝗩𝗔
Z razstavo bomo pospremili pregledno retrospektivo režiserke Maje Weiss, ki je v svoji štiridesetletni karieri ustvarila izjemno bogat filmski opus. Predstavljeni bodo njeni kratki in celovečerni igrani filmi ter njeni najpomembnejši dokumentarci, v katerih je odstirala različne pereče družbenopolitične teme.
🔗 Slovenska kinoteka pripravlja retrospektivo v sodelovanju s Festivalom dokumentarnega filma (Cankarjev dom), Slovenskim filmskim arhivom pri Arhivu RS, RTV Slovenija, Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo UL, društvom slovenskih režiserjev in režiserk – DSR ter produkcijsko hišo Bela film in Zavodom Maja Weiss.
𝗣𝗥𝗢𝗚𝗥𝗔𝗠:
20. 3. četrtek
18.00
Maja Weiss 60!: Kratki!
Vaja 1 – Jesen
Maja Weiss, Slovenija (Jugoslavija), 1984–1985, digitalni format (posneto na Super 8 mm), 1’47”, nemi
»Moj prvi film na Super 8 mm. Jesenka etuda posneta za našo hišo v Metliki. Nastopata moja sestra Ida in soseda Tanika. Obe se danes profesionalno ukvarjata s filmom.« – Maja Weiss
Vaja 2 – Lepa nedelja
Maja Weiss, Slovenija (Jugoslavija), 1984–1985, digitalni format (posneto na Super 8 mm), barvni, 3’49”, nemi
»Moj drugi film, posnet pred metliško cerkvijo na nedeljo, v času, ko je bila ‘religija še opij za ljudstvo’ in je tudi kakšen policijski avto zavil na ogled, kdo hodi k maši. Sicer pa me film spominja na Odhod od maše v Ljutomeru (1905), na prvi Grossmanov film, samo da je ta daljši. Prva in druga vaja sta bili narejeni pri predmetu filmska režija. Profesor Matjaž Klopčič me je nagradil z 10.« – Maja Weiss
Poletje 86
Maja Weiss, Slovenija (Jugoslavija), 1986, digitalni format (posneto na Super 8 mm), čb/barvni, 6′, nemi
»Črno-beli svet brezskrbnosti ob Kolpi in barvna svečanost političnega dogodka v paralelni montaži. Profesor za montažo Franci Slak je bil navdušen, dobila sem 10.« – Maja Weiss
Dež
Maja Weiss, Slovenija (Jugoslavija), 1987, digitalni format (posneto na 16 mm), 1.37, barvni, 13’48”
Fantastična zagrobna zgodba: usoda se igra z živimi ljudmi, mrliči pa vstajajo iz grobov, dežuje, čez pokopališče se pretikajo megle … prava vampirska pripoved! Izpeljana s pravo méro okusa in verjetnosti niti za hip ne zdrsne v kič. Imenitna igralska zasedba daje filmu posebno pomembnost. Posneto po literarni predlogi Istvána Örkényja, po treh kratkih zgodbah iz zbirke Enominutne novele.
Balkanski revolveraši
Maja Weiss, Slovenija, 1991, 16 mm, 1.37, barvni, 14′
Satirični odsev morebiti resničnih etničnih odnosov na Balkanskem polotoku. Film je preroško napovedal vojni čas, ki je sledil. Zlata nagrada Metoda Badjure za režijo na 1. Slovenskem filmskem maratonu v Portorožu in nagrada viktor za najboljšo igrano TV-oddajo.
Adrian
Maja Weiss, Slovenija, 1998, 35 mm, barvni, 17′
O ljubezni med mamo in sinom, ki jo skali kratka avantura med mamo in postavnim istrskim mladeničem. Lep in nedolžen odnos se s tem konča. Adrian vstopi v svet odraščanja.
Child in Time
Maja Weiss, Slovenija, 2004, 35 mm, 1.85, barvni, 16′
Barok ‘n’ roll film o otroku, ujetem v času socializma, katolicizma in rocka. Film o bratu in sestri, o družini, državi in duhovnem univerzumu, o vojnah v medčloveški komunikaciji, pobegu in ljubezni.
Za izposojo filmskih kopij se zahvaljujemo Slovenskemu filmskemu arhivu pri Arhivu RS.
Projekcija v prisotnosti režiserke.
22. 3. sobota
20.00
Maja Weiss 60!
Dar Fur – Vojna za vodo
Tomo Križnar, Maja Weiss, Slovenija, 2008, 35 mm (posneto na DV, PAL), 4:3, barvni, 92′, sp
Celovečerni dokumentarni film o misiji Toma Križnarja, aktivista za človekove pravice in posebnega odposlanca pokojnega slovenskega predsednika dr. Janeza Drnovška, na prepovedana področja zahodnega Sudana, kjer se dogaja trenutno največja svetovna humanitarna katastrofa.
Medtem ko Križnar različnim frakcijam Sudanske osvobodilne vojske (SLA) predstavlja slovenski mirovni predlog, ves čas snema čustvene pogovore z glavnimi uporniškimi vodji kot tudi civilisti. To je prvi film o Darfurju, ki ostalemu svetu omogoča vpogled v mentaliteto upornikov v Darfurju in dogodke, ki so se tam dogajali med februarjem in septembrom 2006. Pokaže, zakaj je bil mirovni sporazum med sudansko vlado in samooklicanim vodjo SLA Minnijem Minawijem, ki so ga orkestrirale ZDA in je bil podpisan pod okriljem Afriške unije v Abuji, Nigerija, očitno politična farsa, ki se nadaljuje tudi danes.
Za izposojo kopije se zahvaljujemo Slovenskemu filmskemu arhivu pri Arhivu RS.
Projekciji sledi pogovor z Majo Weiss, Petrom Braatzem, Tomom in Bojano Križanr.
8. 4. torek
18.00
Maja Weiss 60!/Ob svetovnem dnevu avtizma
Pozitivno! 10 let Društva ASPI
delavniški film, Slovenija, 2021, digitalni format, barvni, 15′
Društvo ASPI za podporo mladostnikom in odraslim z avtizmom je bilo ustanovljeno leta 2010. V filmu o njegovem nastanku in delovanju nastopajo članice in člani društva; nastal je na filmski delavnici AS-SUPER SI-2.0 pod mentorstvom Maje Weiss in Augusta A. Braatza v produkciji Društva ASPI, Zavoda Maja Weiss in Adrian filma.
Sanjam dnevni center za odrasle in mladostnike z avtizmom
delavniški film, Slovenija, 2025, digitalni format, barvni, 20′
Svoje sanje so članice in člani Društva ASPI prelili na celuloid ter jih s pomočjo mentorjev Maje Weiss in Augusta A. Braatza ovekovečili, da morda nekoč vendarle postanejo resničnost. Film je nastal na filmski delavnici AS-SUPER SI – 4.0 v produkciji Društva ASPI, Zavoda Maja Weiss, Adrian filma, Kuda Pozitiv in Dijaškega doma Ivana Cankarja.
Premiera filma Sanjam dnevni center za odrasle in mladostnike z avtizmom bo potekala v okviru prireditve ob svetovnem dnevu avtizma in je del kulturnega programa Društva ASPI. V sodelovanju z Društvom ASPI – društvom za podporo mladostnikom in odraslim z avtizmom.
Dogodek pod častnim pokroviteljstvom predsednice Republike Slovenije dr. Nataše Pirc Musar.
Brezplačne vstopnice bodo na voljo uro pred začetkom dogodka.
13. 4. nedelja
19.00
Maja Weiss 60!
Varuh meje
Maja Weiss, Slovenija, 2002, 35 mm, 1.85, barvni, 104′
Spust s kanuji po reki Kolpi se za tri slovenska dekleta (Iva Krajnc, Pia Zemljič, Tanja Potočnik) spremeni v srhljivo potovanje v neznano, ko odkrijejo, da tamkajšnji gozdovi skrivajo ne samo mejo med Slovenijo in Hrvaško, pač pa tudi mejo med dovoljenim in prepovedanim, samozvani varuh meje (Jonas Žnidaršič) pa postavlja ločnice.
Projekcija v prisotnosti Maje in Ide Weiss ter filmske ekipe.
Za izposojo filmske kopije se zahvaljujemo Slovenskemu filmskemu arhivu pri Arhivu RS.
»Varuh meje se mi zdi pogumno radikalen in aktualen še danes. Tudi nič nimam proti, če ga kdo razume kot feministični film. Je tudi angažiran film, nikogar ne pusti brezbrižnega. So tisti, ki film obožujejo, in tisti, ki bi raje videli, da tega filma ne bi bilo.« – Maja Weiss
16. 4. sreda
19.00
Maja Weiss 60!/Večer DSR
Instalacija ljubezni
Maja Weiss, Slovenija, 2008, 35 mm, 1.85, barvni, 102′
Mojca je poročena z Vaskom, bogatim trgovcem z mesom. Je velika zbiralka klasičnih umetniških slik in zagrenjena, saj otroka Nika in Vaci počasi zapuščata varno družinsko gnezdo. Zdolgočasena ter željna ljubezni in strasti nevede postane objekt videoinstalacije, ki jo s pomočjo hčere Nike pripravlja umetnik Miloš, nekoč njen ljubimec iz študentskih let. Mojčin lov za ljubeznijo se sprevrže v nenavadno potovanje za vse, ki nastopajo v filmu, tudi za ekipo, ki snema Instalacijo ljubezni.
Za izposojo filmske kopije se zahvaljujemo Slovenskemu filmskemu arhivu pri Arhivu RS.
6. 5. torek
18.00
Banditenkinder – Slovenskemu narodu ukradeni otroci
Režija: Maja Weiss Država: Slovenija Leto: 2014 Izvorni nosilec: DCP Barva: barvni Dolžina: 95′
Zgodba o trpki in boleči usodi ukradenih slovenskih otrok med drugo svetovno vojno in po njej, tako na kolektivni ravni, kot skozi konkretne primere posameznikov. V žanru drame in »cestnega filma« nas na pot spominov odpelje prof. dr. Janez Žmavc, predsednik Društva taboriščnikov ukradenih otrok. Po sedmih desetletjih pride do soočenja z ideologijo nacizma zaznamovanih slovenskih in nemških otrok, žrtev in pričevalcev druge svetovne vojne.
Projekcija v prisotnosti režiserke. Filmski dvojček: ogled dveh filmov za ceno ene vstopnice.
20.00
Zajeti v izviru – Slovenski otroci Lebensborna
Režija: Maja Weiss Država: Slovenija Leto: 2023 Izvorni nosilec: DCP Format slike: 16:9 Barva: barvni Dolžina: 79′
Leta 1942 je bilo okrog trideset »rasno ustreznih« slovenskih otrok vključenih v zloglasni nacistični program Lebensborn, ki ga je zasnoval Heinrich Himmler in je bil namenjen širitvi arijske rase. Film pripoveduje zgodbo štirih slovenskih otrok Lebensborna: Ingrid von Oelhafen iz Nemčije, Hayma Henryja Hayderja iz Kostarike, Franca Zagožna iz Belgije in Ivana Acmana iz Slovenije. Protagonisti so poslednji pričevalci tega grozljivega rasnega eksperimenta, za katerega odgovorni niso bili nikoli kaznovani. Vsak deli izkušnjo odkrivanja resnice o svojem poreklu, sprejemanju te resnice ter iskanju pomiritve. Skozi njihove portrete film opozarja na podobne grozote, ki se v tem zgodovinskem trenutku, ob našem nemočnem opazovanju, dogajajo v Ukrajini.
Projekcija v prisotnosti režiserke. Filmski dvojček: ogled dveh filmov za ceno ene vstopnice.