Edward Albee
๐๐๐ข ๐ฆ๐ ๐๐ข๐๐ ๐ฉ๐๐ฅ๐๐๐ก๐๐ ๐ช๐ข๐ข๐๐?
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐๐ฎ๐ท๐ฎ๐น๐ฒ๐ฐ:
Zdravko Duลกa
๐ฅ๐ฒ๐ฬ๐ถ๐๐ฒ๐ฟ:
Ivica Buljan
๐๐ด๐ฟ๐ฎ๐ท๐ผ:
Nataลกa Barbara Graฤner
Branko ล turbej
Benjamin Krnetiฤ
Klara Kuk
๐๐ฟ๐ฎ๐บ๐ฎ๐๐๐ฟ๐ด๐ถ๐ป๐ท๐ฎ:
Diana Koloini
๐ฆ๐ฐ๐ฒ๐ป๐ผ๐ด๐ฟ๐ฎ๐ณ:
Aleksandar Deniฤ
๐๐ผ๐๐๐๐บ๐ผ๐ด๐ฟ๐ฎ๐ณ๐ถ๐ป๐ท๐ฎ:
Ana Saviฤ Gecan
๐๐๐ฏ๐ผ๐ฟ ๐ด๐น๐ฎ๐๐ฏ๐ฒ:
Benjamin Krnetiฤ
๐ข๐ฏ๐น๐ถ๐ธ๐ผ๐๐ฎ๐ป๐ท๐ฒ ๐น๐๐ฐฬ๐ถ:
Sonda13 in Toni Soprano Meneglejte
๐๐ฒ๐ธ๐๐ผ๐ฟ๐ท๐ฎ:
Joลพe Faganel
Simon ล erbinek
๐๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ป๐ ๐ฟ๐ฒ๐ฬ๐ถ๐๐ฒ๐ฟ๐ท๐ฎ:
Peter Srpฤiฤ
๐ ๐ฎ๐๐ธ๐ฎ ๐ถ๐ป ๐ณ๐ฟ๐ถ๐๐๐ฟ๐ฒ:
Mirela Brkiฤ
๐๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ป๐๐ธ๐ฎ ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐บ๐ฎ๐๐๐ฟ๐ด๐ถ๐ท๐ฒ:
Manca Majerลกiฤ Sevลกek
๐๐๐๐ฟ๐ฬ๐ป๐ถ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ฑ๐๐ฐ๐ฒ๐ป๐:
Branislav Ceroviฤ
๐๐ผ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ฑ๐๐ธ๐ฐ๐ถ๐ท๐ฎ:
Mini teater
Mestno gledaliลกฤe Ptuj
๐ฃ๐ผ๐ธ๐ฟ๐ผ๐๐ถ๐๐ฒ๐น๐ท ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐๐๐ฎ๐๐ฒ:
Mercator d.o.o.
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐๐๐ฎ๐๐ฎ ๐๐ฟ๐ฎ๐ท๐ฎ ๐ญ๐ฎ๐ฌ ๐บ๐ถ๐ป๐๐
๐ฆ๐ฝ๐ผ๐ป๐๐ผ๐ฟ ๐๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฒ ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฏ/๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฐ:
Energetika Ljubljana d.o.o.
๐ข ๐ฃ๐ฅ๐๐๐ฆ๐ง๐๐ฉ๐:
Kdo se boji Virginie Woolf Edwarda Albeeja je ena najslovitejลกih in najpogosteje uprizarjanih dram 20. stoletja. Ko se je leta 1962 prviฤ pojavila na Broadwayu, je kritike razburila z za takratne razmere brutalnim jezikom in ostro vivisekcijo zakonskega razmerja, navduลกila pa obฤinstvo, ki je napolnilo kar 664 ponovitev. Podobno je bilo s slavnim, ลกe vedno obฤudovanim filmom z Elizabeth Taylor in Richardom Burtonom iz leta 1966, ki je spremenil standarde sprejemljivega v Hollywoodu. Tudi v slovenskem gledaliลกฤu je prva Virginia Woolf, legendarna uprizoritev v reลพiji Mileta Koruna z Duลกo Poฤkaj v vlogi Marte in Jurijem Souฤkom kot Georgom ter Marijo Benko in Danilom Benediฤiฤem v vlogi mlajลกega para (1964), oznaฤila novo ero v gledaliลกki igri. Sledilo ji je deset slovenskih uprizoritev, ki so bile vse zasnovane kot vrhunski izziv igralcem ter intelektualni in ฤustveni izziv gledalcem.
Drama, ki v naslovu provokativno preigrava otroลกko pesmico ยปKdo se boji hudobnega volkaยซ, je postavljena v univerzitetno, domnevno uglajeno intelektualno okolje, ki pa kmalu razgali svojo mnogotero problematiฤnost in krutost. V dolgi pijanski noฤi se sreฤata dva zakonska para profesorjev (ลพenske so v tem ฤasu ลกe vedno predvsem ลพene), mlajลกi ลกele vstopa v ta svet, Marta in Georg srednjih let pa sta ลพe temeljito prekaljena v zahtevah in zagatah akademskih krogov, pa tudi v preigravanju, prikrivanju in razgaljanju svojega zapletenega razmerja. Druลพabni veฤer s profesionalnimi kolegi se pod njunim vodstvom prevesi v divjanje valpurgine noฤi, v kateri je v igro potegnjeno vse: profesionalne ambicije in umazani naฤini njihovega doseganja, pomen denarja in sumljivih virov bogastva, strah pred neuspehom in silovitost razoฤaranja ob njem, boleฤina zaradi neuresniฤenih ลพelja in naฤrtov ter agresivna sovraลพnost, ki kipi iz nje, a tudi mamljiva draลพljivost drznih izjav in potez, navduลกujoฤa duhovitost in pa silovita erotiฤna privlaฤnost ลพenske, za katero se zdi, da je pripravljena na vse. Vse to je vpeto v igro njihovih odnosov, ki pa so predvsem osebni, v ospredju je ลพivljenje para, pravzaprav dveh parov, ki uprizarjata zgodbo ลพenske in moลกkega, ujeto v nereลกljiv krog sovraลกtva in ljubezni. In vse je postavljeno v ambivalenten preplet resnice in iluzije, kjer poleg laลพi in prevar kraljujejo tudi samoprevare. ล e bolj kot zahteva po uspehu ta preplet poganja mit o osebni izpolnitvi z otrokom, ob katerem se konฤno izkaลพe fatalnost iluzije in potreba po resnici ljubezni.
Albeejeva igra Kdo se boji Virginie Woolf je ob nastanku temeljno zaznamovala gledaliลกฤe in film, pa tudi razumevanje sveta svojega ฤasa. Vendar se z minevanjem ฤasa ni postarala; s svojimi osrednjimi temami โ zahtevo po uspehu, mitom o sreฤni druลพini z otroci, prepletom iluzije in resnice โ je danes bolj ลพiva kot kdajkoli. Poleg tega pa sijajno izpisana drama, v kateri se zgodba zakonskega razmerja prek velikih preobratov in razgaljenj odvija kot triler, ponuja moลพnost silovitih igralskih kreacij. Pod reลพijskim vodstvom Ivice Buljana se bodo v koprodukciji Mini teatra in MG Ptuj z njo spopadli ลกtirje vrhunski umetniki iz srednje in najmlajลกe generacije slovenskih igralcev: Nataลกa Barbara Graฤner, Branko ล turbej, Klara Kuk in Benjamin Krnetiฤ.
Diana Koloini
๐๐ ๐๐๐ข ๐ฆ๐ ๐ฆฬ๐ ๐๐ข๐๐ ๐ฉ๐๐ฅ๐๐๐ก๐๐ ๐ช๐ข๐ข๐๐?, ๐๐๐ช๐๐ฅ๐ ๐๐๐๐๐, ๐ญ๐ต๐ฒ๐ฎ.
Milje zahodnega izobraลพenstva, campus, Amerika. Vloge spolov trdno postavljene. Zaprti, nepreduลกni sistem. Kje, kdo, s kom, zakaj deli, ลพivi. Preneseni privilegiji prednika, pokonฤanje roditelja. Igranje iger, inverzije. Pocestno obnaลกanje profesorjev. Tudi nadvse izobraลพenim nagon ลกe vre. Ob litrih viskija. Marta, izobraลพena soproga profesorja, zaprta zver, poลพira pred sabo moลกke vse. Flop na flop! Soprog ne dosega prednika, oฤeta Martinega. Ljubimec ne dosega trajajoฤe erekcije. Sina vzpostavi fikcija. Tako je, kot da sin je, zato lahko le-ta tudi umre. Ne-mati korajลพa, ki se upre. Priฤakovani vlogi svojega spola. So-progice. Party na party after party, igrica. Igrica za naju2. Pravila so jasna. Menjavanja dominacije. Dinamika fikcije-fakcije. ลฝenska postaja groลพnja, Valpurgica. Purgatorij doma? Za koga? Za oba! Fikcija ali realnost? Kdo, razen njiju, lahko to ve. Vse njune igre nosijo ime. Ta najbolj za-res-na bi se lahko imenovala ยปDe-konstrukcija matereยซ. Ker sina ni, Marto njegova izguba popolnoma iztiri. In njen so-prog to ve. Dvo-tirnost absurda fikcije? Mimetiฤna kreatura priฤakovanega obnaลกanja, iluzija vloge. Marta nagonsko neobstojeฤega otroka vnaprej zatre. Sub-verzija ne-matere. Tako to v igri je? Zakonski par, ki si uprizarja igre. Na bojnem polju doma. Kjer so pravila igre vzpostavljena, da se jih par v dialogu drลพi, mar ne, Mr. Edward Albee? Virginie Woolf se boj-da nihฤe veฤ ne boji.
Manca Majerลกiฤ Sevลกek
๐ข ๐๐ฉ๐ง๐ข๐ฅ๐๐จ:
Edward Albee pogosto velja za enega najveฤjih sodobnih ameriลกkih dramatikov, znanega po svoji bistroumnosti, obvladovanju dramske napetosti in razumevanju “drame absurda”, gibanja, ki sta ga prviฤ uveljavila Samuel Beckett in Eugene Ionesco. Poleg Kdo se boji Virginie Woolf? je znan po delih, kot so Zgodba o ลพivalskem vrtu (1958), Peskovnik (1959), Obฤutljivo ravnovesje (1966) in Tri visoke ลพenske (1994). V Sloveniji so bile poleg Kdo se boji Virginie Woolf? (SNG Drama Ljubljana 1964, SSG Trst 1980, AGRFT 1990, PG Kranj 1990, Drama SNG Maribor 1995, SNG Drama Ljubljana 1997, MGL 2003, SSG Trst 2008, Gledaliลกฤe Koper 2014, SNG Nova Gorica 2021) uprizorjene tudi njegove igre Ameriลกki sen (SNG Drama Ljubljana 1963), Zgodba o ลพivalskem vrtu (AGRFT 1966, SLG Celje 1978, Drama SNG Maribor 1997), Obฤutljivo ravnovesje (SNG Drama Ljubljana 1969, MGL 2010), Vrt (MGL 1969, Drama SNG Maribor 1979), Gospa iz Dubuqua (SSG Trst 1983), Tri visoke ลพenske (MGL 1997) in Koza ali kdo je Silvija? (MGL 2005).
Leta 1972 je bil Albee izvoljen za ฤlana Ameriลกke akademije znanosti in umetnosti (American Academy of Arts and Sciences). Leta 1985 je bil sprejet v Dvorano slavnih ameriลกkega gledaliลกฤa. Leta 1999 je prejel gledaliลกko nagrado PEN/Laura Pels kot mojster ameriลกke dramatike. Tri njegove igre so prejele Pulitzerjevo nagrado za dramo, dve njegovi deli pa sta prejeli nagrado Tony za najboljลกo igro. Prejel je tudi posebno nagrado Tony za ลพivljenjsko delo (2005), zlato medaljo za dramo Ameriลกke akademije (American Academy), nagrado Inลกtituta za umetnost in literaturo (Institute of Arts and Letters) (1980), Priznanja Kennedyjevega centra (Kennedy Center Honors) in Nacionalno medaljo za umetnost (obe leta 1996). Leta 2009 je Albee prejel ฤastno diplomo Bolgarske nacionalne akademije za gledaliลกke in filmske umetnosti (NATFA), ki je ฤlanica Svetovne zveze gledaliลกkih ลกol.
๐ข ๐ฅ๐๐ญฬ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐จ:
Ivica Buljan je diplomiral iz francoskega jezika in primerjalne knjiลพevnosti na Univerzi v Zagrebu. Deloval je kot gledaliลกki kritik, leta 1995 pa je zaฤel delovati kot reลพiser, ko je v Ljubljani uprizoril Ime na vrhu jezika Pascala Quignarda. Reลพiral je besedila M. Cvjetajeve, P.P. Pasolinija, H. Mรผllerja, R. Walserja, E. Jelineka, M. Krleลพa, H. Guiberta, A. Hillinga, D. Kiลกa, G. Strniลกe in R. Bolaรฑa ter sodobnih domaฤih avtorjev F. ล ovagoviฤa, I. Sajko, Z. Mesariฤa, D. Ugreลกiฤa, D. Karakaลกa, O. Saviฤeviฤ-Ivanฤeviฤ, G. Vojnoviฤa, T. ล tiviฤiฤ. Reลพiral je v Sloveniji, ZDA, Nemฤiji, Franciji, Italiji, na Madลพarskem, Portugalskem, v Belgiji, Rusiji, ฤrni gori, Slonokoลกฤeni obali in Srbiji.
Od leta 1998 do 2001 je bil ravnatelj Drame v Hrvaลกkem narodnem gledaliลกฤu Split. Je soustanovitelj Mini teatra v Ljubljani in Festivala svetovnega gledaliลกฤa v Zagrebu. Je dobitnik ลกtevilnih Borลกtnikovih nagrad, Sterijine nagrade, Vjesnikove nagrade Dubravko Dujลกin, nagrade Branko Gavella, nagrade Petar Breฤiฤ, medalje mesta Havana in najviลกjega priznanja Republike Slovenije na podroฤju umetnosti, nagrade Preลกernovega sklada. Je nosilec odlikovanja viteลกkega reda umetnosti in knjiลพevnosti vlade republike Francije.
Od leta 2014 do leta 2022 je bil ravnatelj Drame Hrvaลกkega narodnega gledaliลกฤa Zagreb.
๐๐ญ ๐๐ฅ๐๐ง๐๐:
ยปIntimni oder Mini teatra gledalcu ponuja senzoriฤno in celo voajeristiฤno izkuลกnjo: zdi se, da si tako blizu, da lahko gledaลก skoraj filmske close-upe obrazov igralcev, ki jih montiraลก sam s pogledom, kot v Eisensteinovi montaลพi atrakcij. In hkrati je tam tudi tisto, ฤesar film ne more dati, gledaliลกka izkuลกnja energije in fluida med igralci in publiko v temi.ยซ (…) ยปV Buljanovi postavitvi igralci razprostrejo vsa ฤustvena stanja, ki jih je sposobno odลพiveti ฤloveลกko bitje โ od verbalnih norosti, bridkega humorja do ลพalitev, gnusa, prevare, zlobe, muฤenja …, a hkrati ล turbej in Graฤnerjeva v zadnjem prizoru, izmuฤena od boja, pokaลพeta neverjetno ranljivost in krhkost, zaradi ฤesar do teh nemogoฤih likov razvijeลก empatijo in se zaveลก, da ima vsak zakaj svoj zato in da je vsak rabelj nekogarลกnja ลพrtev.ยซ Vesna Milek, Delo
ยปPriznamo, velikokrat reฤemo, da kak komad ponuja moลพnost slovitih igralskih kreacij ali da jih kakลกna reลพiserska poetika zahteva. To je paฤ eno od kliลกejskih mest diskurza o gledaliลกฤu. Ampak pri tej Albeejevi mojstrovini je to res imperativ. ฤe si ลพe lahko predstavljamo, da se je kdo upa lotiti brez vrhunskih igralcev, se zdaj, ko je pred nami, pravzaprav ฤudimo, da se ni kdo ลพe prej spomnil, da bi v vlogi Marthe zasedel Nataลกo Barbaro Graฤner. Da bi preprosto hotel uprizoriti ta komad zato, da bo lahko v njem igrala Nataลกa Barbara Graฤner. In ฤe dobi kot Georgea ลกe Branka ล turbeja in ฤe dobi to Ivica Buljan (ali pa ju seveda dobi, ker je Ivica Buljan), potem je to ลพe skoraj garancija za neprestan igralski stampedo. Ona, Nataลกa Barbara Graฤner, divja od prvega trenutka. Njen register naฤinov, kako je mogoฤe eksplodirati, razsuti vse okoli sebe, se zdi brezmejen, njeno popolno sesutje ob prekoraฤitvi zadnje meje pa presunljivo. Albeejeva didaskalija, da je Martha ยปhrupna ลพenskaยซ, se zdi ob njeni interpretaciji posebej pomenljiva.ยซ (…) ยปNova slovenska uprizoritev Kdo se boji Virginie Woolf najbrลพ ni prelomna toฤka slovenskega gledaliลกฤa in tudi ne zaฤenja nove ere v gledaliลกki igri, zato pa omogoฤa manifestacijo najboljลกe klasiฤne igre. Teลพko, da bi jo ignorirala kaka tekmovalna selekcija in ลพirija, ampak to je paฤ kratkoroฤno podjetje. Kdo se boji Virginie Woolf ni predstava za eno sezono. Prepriฤana sem, da bi lahko bila njena merska enota dekada. To je predstava, ki jo gremo pogledat veฤkrat: da preverimo razliko (kako bo tokrat povedala/povedal to repliko?) in da vsakiฤ znova izmerimo stalni uลพitek. Takih predstav nimamo veliko. Pravzaprav jih ลพe nekaj ฤasa sploh nimamo.ยซ Petra Vidali, Veฤer
ยปIvica Buljan sledi ลพanru psiholoลกkega realizma in like skozi izostrene dialoลกke situacije vodi s posebnim obฤutkom za vse tiste poljubne podrobnosti, ki utrjujejo iluzijo ลพivljenjskosti. Igralska zasedba se ลพanru popolnoma preda. Skrbno sledi podtekstu replik, zamolฤanim pomenom in skritim pogledom, s ฤimer na prvo mesto postavlja ลพivahnost in poznejลกo muฤno napetost situacije.ยซ (…) ยปUprizoritev Kdo se boji Virginie Woolf? sicer v niฤemer ni gledaliลกka noviteta, je pa zagotovo tisto najboljลกe, kar lahko gledalcu ponudijo vzpostavljene konvencije dramskega gledaliลกฤa. V takih uprizoritvah se prav te kaลพejo kot nezamenljiv vir temeljnih gledalskih uลพitkov, ki jih vodita premiลกljena zaodrska ekipa in uravnoteลพeno uigrana igralska zasedba.ยซ Jaka Smerkolj Simoneti, Veza Sigledal
23. junija 2023 je predstava Kdo se boji Virginie Woolf? gostovala na 71. Ljubljana Festivalu v Kriลพevniลกki cerkvi. Marjan Zlobec je za Kritik.si zapisal:ยปGostovanje gledaliลกke predstave Kdo se boji Virginije Woolf ? v izvedbi Mini teatra na 71. Ljubljana Festivalu je potrdilo zaupanje in hkrati dosedanji uspeh produkcije v reลพiji Ivice Buljana, ki je od septembra lani doฤakala ลพe 28 izvedb, po prvi na festivalu pa sledi naslednja ลกele 28. avgusta. Polna Kriลพevniลกka cerkev je bila ob intenzivnem spremljanju predstave sinoฤi najprej precej skorajda ลกokirana in tiha, potem pa vedno bolj odprta in je z navduลกenjem sprejela dveurni nastop ลกtirih igralcev ozirona dveh igralk in dveh igralcev brez pavze, kar je izjemen napor.ยซ (โฆ)ยปPredstava je tako moฤna, da je gledalec vedno bolj โzadetโ; vse kar vidi, se mu zdi kot v svojem ลพivljenju nezaลพeljeno, hkrati pa morda pretirano, izmiลกljeno, vulgarno komercialno, tako kot je primitivnih na tisoฤe ameriลกkih filmov, katerih scenarije ne bi maral napisati noben slovenski pisatelj.ยซ (โฆ) ยปPredstava najbolj gledalca zadene s svojo aktualnostjo, odprtostjo, drznostjo, po svoje primitivnostjo in vulgarnostjo, navideznim intelektualizmom, osebnostno zlaganostjo, vseenostjo, naveliฤanostjo, zakonsko prepirljivostjo, ลพensko izzivalnostjo in moลกkim navideznim copatarstvom, z odlomki, ki govore o Georgu kot pisatelju, ki vse kar se dogaja v noฤnih urah ob pijaฤi nekako skorada reflektira v smislu pisateljske snovi ali preizkusa invencije, ob poฤasnem sporoฤanju novice o tem, da se je njun enaindvajsetletni sin med voลพnjo, ko se je izognil ลพivali na cesti, zaletel v drevo in na kraju nesreฤe umrl.ยซ
๐ก๐๐๐ฅ๐๐๐:
Borลกtnikova nagrada za igro, Branko ล turbej, 58. Borลกtnikovo sreฤanje, Maribor, junij 2023
Borลกtnikova nagrada za oblikovanje svetlobe in videa, Sonda 13 in Toni Soprano Meneglejte (Miha Horvat in Metka Golec), 58. Borลกtnikovo sreฤanje, Maribor, junij 2023
Nataลกa Barbara Graฤner je na 36. festivalu Gavelline veฤeri 2023 v Zagrebu prejela nagrado za najboljลกo igralko.