MyNight Logo
Nalagam dogodki

« Vsi dogodki

  • Ogledujeลก si dogodek v preteklosti.

ANGELI V AMERIKI

1. junija ob 17:00 - 18:00

ANGELI V AMERIKI

Tony Kushner
๐—”๐—ก๐—š๐—˜๐—Ÿ๐—œ ๐—ฉ ๐—”๐— ๐—˜๐—ฅ๐—œ๐—ž๐—œ

Gejevska fantazija o nacionalnih temah

๐—œ ๐—ฑ๐—ฒ๐—น: ๐—ง๐—ถ๐˜€๐—ผ๐—ฐฬŒ๐—น๐—ฒ๐˜๐—ท๐—ฒ ๐˜€๐—ฒ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐˜‡ฬŒ๐—ฎ
๐—œ๐—œ ๐—ฑ๐—ฒ๐—น: ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ธ๐—ฎ

๐—ฃ๐—ฟ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ฐ:
Miha Avanzo

๐—ฅ๐—ฒ๐˜‡ฬŒ๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ:
Ivica Buljan

๐—œ๐—ด๐—ฟ๐—ฎ๐—ท๐—ผ:
Robert Waltl
Timon ล turbej
Saลกa Pavlin Stoลกiฤ‡
Domen Valiฤ
Nejc CIjan Garlatti
Nina Violiฤ
Petja Laboviฤ
Barbara Vidoviฤ/Klara Kuk

Dramaturginja:
Diana Koloini

Scenograf:
Aleksandar Deniฤ‡

Kostumografinja:
Ana Saviฤ‡ Gecan

Skladatelj:
Mitja Vrhovnik Smrekar

Vizualna intervencija Holly Hell:
Mark Poลพlep

Oblikovanje luฤi in video:
Sonda 13
Toni Soprano Meneglejte

Lektor:
Martin Vrtaฤnik

Svetovalka za jezik:
Nika Korenjak

Asistentka kostumografije:
Ana Janc

Maska in frizure:
Mirela Brkiฤ‡
Nina Gudeljeviฤ‡

Izvrลกni producent:
Branislav Ceroviฤ‡

๐—ฃ๐—ฟ๐—ฒ๐—บ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ:
3 maj 2023

๐—ฃ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฑ๐˜€๐˜๐—ฎ๐˜ƒ๐—ฎ ๐˜๐—ฟ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ ๐Ÿฏ๐Ÿฌ๐Ÿฌ ๐—บ๐—ถ๐—ป๐˜‚๐˜ ๐˜‡ ๐˜ƒ๐—บ๐—ฒ๐˜€๐—ป๐—ถ๐—บ ๐—ผ๐—ฑ๐—บ๐—ผ๐—ฟ๐—ผ๐—บ

๐—ข ๐—ฃ๐—ฅ๐—˜๐——๐—ฆ๐—ง๐—”๐—ฉ๐—œ:
Drama Tonyja Kushnerja Angeli v Ameriki, podnaslovljena kot ยปgejevska fantazija o nacionalnih temahยซ in sestavljena iz dveh delov, Tisoฤletje se bliลพa in Perestrojka, se je na gledaliลกkih odrih prviฤ pojavila na zaฤetku 90-tih (1991 in 1992, najprej v San Franciscu, leto zatem v Londonu in ลกe leto zatem v New Yorku) in se nemudoma uveljavila kot najbolj reprezentativna, po mnenju mnogih tudi najboljลกa ameriลกka gledaliลกka igra zadnjih desetletij. Takลกen sloves so potrdile tudi ลกtevilne uprizoritve v evropskih gledaliลกฤih โ€“ v slovenskem se presenetljivo prviฤ pojavlja ลกele tri desetletja po praizvedbi, ฤeprav je bil prvi del v knjiลพni obliki objavljen ลพe 2001 (Ameriลกka drama dvajsetega stoletja, uredil Zdravko Duลกa). Ta sloves seveda ni samoumeven in ลพe sam po sebi nekaj oznaฤuje. Angeli so namreฤ eksplicitno gejevska drama, med liki v njej prevladujejo geji in njihovi problemi so problemi gejev โ€“ a samo na prvi pogled, kot je tudi aids samo na prvi pogled bolezen, ki pesti predvsem geje in narkomane. ฤŒe se hitro pokaลพe, da so problemi Kushnerjevih gejevskih likov lahko univerzalni, pa je za njegovo igro vendar pomembno, da ustreza logiki, po kateri je reprezentativno podobo nekega sveta (Amerike) najbolj natanฤno mogoฤe ujeti prek marginalne skupine, ki jo doloฤa nek specifiฤen, trenutno akuten problem. Gotovo ima sloves Angelov poseben pomen, ker se je z njim pokazalo, da Ameriko (oziroma ZDA) v nekem trenutku najbolje reprezentira igra o skupini gejev, ki se sooฤajo z aidsom.

Epidemija aidsa, ki se je razลกirila na zaฤetku 80-tih, je temeljito zaznamovala zadnji dve desetletji prejลกnjega stoletja. Zaradi nalezljivosti in hitrega ลกirjenja, visoke smrtnosti ter nepredvidljivega, pogosto zelo muฤnega poteka bolezni, predvsem pa zato, ker dolgo niso poznali zdravil zanj, je bil aids oznaฤen kot kuga 20. stoletja. Za mnoge je pomenil konec nekega sveta, pravzaprav svobodnega sveta (saj je podobno kot danes bliลพnji nam covid omejil stike in druลพenje); ob dejstvu, da se je pojavil v ฤasu iztekanja tisoฤletja (ki je pomembno tudi za Kushnerja), pa tudi napoved apokalipse in konca vsega znanega. Mnogi so ga razumeli skoz konzervativno moralistiฤno prizmo, premnogi celo kot kazen za ยปgreลกnoยซ ลพivljenje. Aids se je res posebej hitro ลกiril v gejevskih krogih, pravzaprav v krogih svobodnejลกega prakticiranja spolnosti in nedovoljenih substanc, tudi v umetniลกkih srenjah, a kmalu tudi drugje, najprej v velikih kulturnih srediลกฤih in pozneje povsod (ne samo v Ameriki, tudi v Evropi, da bi danes, ko ga je zahodni svet skoraj docela obvladal, v naลกo sramoto plenil po revni Afriki, ki nima moลพnosti za nakup dovoljลกne koliฤine zdravil). Kot vseprisotna in skrajno nevarna epidemija je bil velika tema tistega ฤasa, za nekatere metafora, za druge problem, ki bi ga morali resneje reลกevati. Vsekakor tudi tema ลกtevilnih dram, bolj ali manj radikalnih uprizoritev in performansov, mnoลพice raznovrstnih filmov, vse do holivudskih melodram. Vse to je bilo pogosto namenjeno ozaveลกฤanju, odpravljanju predsodkov in nabiranju politiฤnega kapitala, s katerim naj bi druลพbo in drลพavo prisilili, da epidemijo sprejme kot skupni problem in mu nameni posebna sredstva, potrebna za raziskave in izdelavo zdravil. Za razliko od epidemije covida, ki nas je pestil v zadnjih letih in zajezitvi katerega so drลพave po vrsti namenile izjemna sredstva (simptomatiฤno je razvpiti ameriลกki predsednik, pravi naslednik Reagana, pri tem okleval in ลกiril svoja groteskna priporoฤila), je aids politika dolgo zanemarjala in ga potiskala v margino gejevske skupnosti, ki da ni vredna drลพavne skrbi. Tudi o tem govori Kushnerjeva igra; prek motiva teลพko dostopnega zdravila, do katerega se lahko dokopljejo samo najbolj privilegirani ฤlani establiลกmenta, ki tudi s skrivanjem svoje spolne usmerjenosti pripadajo vladajoฤim in uveljavljenim pozicijam moฤi. Mimo te pomembne razlike danaลกnja epidemija v marsiฤem spominja na ลกirjenje aidsa (tudi zato je Kushnerjeva igra v zadnjih letih ponovno preplavila gledaliลกke odre), zlasti s poglavitnim poudarkom: ob krizi z epidemijo drastiฤno izstopijo problemi, ki so druลพbo bremenili ลพe prej.

Prav v tem je veliฤina Kushnerjevih Angelov v Ameriki. Drama, ki je bila prepoznana kot najpomembnejลกa na temo aidsa, jasno pokaลพe, da je aids tema, ob kateri se zaostrijo mnogoteri temeljni problemi Amerike, pravzaprav ZDA (saj ne gre za celino, paฤ pa za civilizacijski in politiฤni ustroj drลพave, ki se ponaลกa s tem imenom). Posredno so to problemi, ki zadevajo sodobni svet v celoti, saj so ZDA po sili in po logiki svojega vpliva, pa tudi skoz ลกe vedno delujoฤo mitologijo ยปnovega svetaยซ paradigmatiฤna drลพava sodobnosti (in res se izkazuje, da navkljub izraziti zasidranosti v Ameriki drama na ลกtevilnih mestih zadeva na probleme, ki so tudi naลกi, s politiฤnimi na ฤelu). Aids je v tem smislu simptom, kriza, ob kateri se samo izostri permanentna kriza tega sveta. Kushner se sicer z veliko pozornostjo posveฤa svojim likom, njihovim osebnim motivom in zgodbam, med katerimi prevladujejo nerazreลกeni ljubezenski odnosi in erotika. V srediลกฤe postavi dva para, gejevskega in heteroseksualnega, oba sta v procesu razpada, med katerim se nepriฤakovano prekriลพata, v zgodbo svoje agonije pa pritegneta ลกe druge like. Pri tem uprizori ลกiroko in ลพivopisno sliko sodobnega urbanega sveta, v katerem se prepletajo posamezniki najrazliฤnejลกih usmeritev in provenienc. Izbere pa jih tako, da poleg lastne zgodbe reprezentirajo tudi razliฤne, pravzaprav skrajno raznorodne segmente domnevnega ยปtalilnega loncaยซ ameriลกke druลพbe: judovstvo in evropska svobodomiselna dediลกฤina, mormoni kot predstavniki neke zelo posebne ameriลกke tradicije in na drugi strani transvestit, geji in ลพenska, mati in beraฤica, zdravnik โ€ฆ tej nenavadni, a vendar simptomatiฤni zdruลพbi resniฤnostni horizont predstavlja lik pokvarjenega desniฤarskega odvetnika Royja Cohna, edini, ki je napisan po resniฤni osebi, znani iz politiฤne sfere (njegova zgodba v drami dosledno sledi podatkom o resniฤnem ลพivljenju). Temeljito skorumpiran odvetnik, tesno povezan z vzvodi najveฤje moฤi v drลพavi, sicer tudi zakrit homoseksualec, na paradigmatiฤen naฤin predstavlja tradicijo ameriลกkih republikancev, ki ลพe vse od razvpitega McChartyja (tistega McChartyja, ki je v petdesetih vodil lov na ฤarovnice) bolj ali manj obvladujejo politiko ZDA in permanentno krizo tega sveta. Nasproti temu liku poosebljenega zla (ki ni po nakljuฤju realna oseba) igra postavi ลกe drug horizont: transcendenten in nadvse ambivalenten lik angela, ki obiskuje bolnega protagonista. V njem je poosebljena neka druga, skrivnostna in zapletena tradicija komunikacije z (domnevno) boลพjim, ki cilja na globlji pogled in preseganje ujetosti v ลพe znano. Z zahtevo po zaustavitvi napredka in konzerviranjem statiฤnosti se zazdi problematiฤna, pa vendar njen poseg omogoฤi odpiranje stvarnosti, zoลพene na bolezen, vsesploลกen razkroj in brezup. Prior โ€“ in z njim igra โ€“ sicer zavrneta njegovo/njeno zahtevo, a kaลพe, da prav spopad z androginim angelom izsili novo razumevanje, ki tej razpadajoฤi druลพbi omogoฤi ponovno iskanje bolj harmoniฤne skupnosti.

Diana Koloini

๐—ข ๐—”๐—ฉ๐—ง๐—ข๐—ฅ๐—๐—จ:
Tony Kushner je dramatik, znan po ustvarjanju provokativnih dram, ki obravnavajo tematiko aidsa, politike in ameriลกke gejevske subkulture. Njegove drame so temelj njegove kariere ลพe od zaฤetka osemdesetih let prejลกnjega stoletja. Njegova prva objavljena drama se imenuje The Age of Assassins (1982), vendar ne sodi med njegova najbolj znana dela. Kushner je plodovit pisatelj, saj je doslej objavil ลพe veฤ kot ลกtirideset dramskih del ter ลกtevilne eseje in scenarije. Njegova sedemurna drama Angeli v Ameriki: Gejevska fantazija o nacionalnih temah, je navduลกila obฤinstvo na Broadwayu, ko je bila uprizorjena v zaฤetku devetdesetih let prejลกnjega stoletja, gostujoฤe uprizoritve te drame pa so Kushnerju ลกe naprej prinaลกale pohvale kritikov na odrih po vsem svetu. Igra je prejela Pulitzerjevo nagrado za dramo in dve nagradi Antoinette Perry (“Tony”) za najboljลกo dramo v letih 1993 in 1994, leta 2003 pa je bila prirejena za televizijo. Kushner je priredil in prevedel tudi nekaj dramskih del drugih dramatikov, med drugim Dobri ฤlovek iz Seฤuana in Mati Korajลพa in njeni otroci Bertolta Brechta, pa tudi The Dybbuk S. Anskyja in Iluzija P. Corneilleja.

๐—ข ๐—ฅ๐—˜๐—ญฬŒ๐—œ๐—ฆ๐—˜๐—ฅ๐—๐—จ:
Ivica Buljan je diplomiral iz francoskega jezika in primerjalne knjiลพevnosti na Univerzi v Zagrebu. Deloval je kot gledaliลกki kritik, leta 1995 pa je zaฤel delovati kot reลพiser, ko je v Ljubljani uprizoril Ime na vrhu jezika Pascala Quignarda. Reลพiral je besedila M. Cvjetajeve, P.P. Pasolinija, H. Mรผllerja, R. Walserja, E. Jelineka, M. Krleลพa, H. Guiberta, A. Hillinga, D. Kiลกa, G. Strniลกe in R. Bolaรฑa ter sodobnih domaฤih avtorjev F. ล ovagoviฤ‡a, I. Sajko, Z. Mesariฤ‡a, D. Ugreลกiฤ‡a, D. Karakaลกa, O. Saviฤeviฤ‡-Ivanฤeviฤ‡, G. Vojnoviฤ‡a, T. ล tiviฤiฤ‡. Reลพiral je v Sloveniji, ZDA, Nemฤiji, Franciji, Italiji, na Madลพarskem, Portugalskem, v Belgiji, Rusiji, ฤŒrni gori, Slonokoลกฤeni obali in Srbiji.

Od leta 1998 do 2001 je bil ravnatelj Drame v Hrvaลกkem narodnem gledaliลกฤu Split. Je soustanovitelj Mini teatra v Ljubljani in Festivala svetovnega gledaliลกฤa v Zagrebu. Je dobitnik ลกtevilnih Borลกtnikovih nagrad, Sterijine nagrade, Vjesnikove nagrade Dubravko Dujลกin, nagrade Branko Gavella, nagrade Petar Breฤiฤ‡, medalje mesta Havana in najviลกjega priznanja Republike Slovenije na podroฤju umetnosti, nagrade Preลกernovega sklada. Je nosilec odlikovanja viteลกkega reda umetnosti in knjiลพevnosti vlade republike Francije.

Od leta 2014 do leta 2022 je bil ravnatelj Drame Hrvaลกkega narodnega gledaliลกฤa Zagreb.

๐—œ๐—ญ ๐—ž๐—ฅ๐—œ๐—ง๐—œ๐—ž:
ยปPri tako uฤinkoviti izvedbi, kakrลกna je pri Buljanu, pogled gledalke in gledalca pri tem na neki naฤin sledi premeลกฤanju druลพbene strukture glede na njo samo, saj se v vsakokratni dogodek vselej ลพe vriva drugi dogodek in spodnaลกa smisel prvega. Se pravi, da na odru opazujemo uprizarjanje razsrediลกฤenosti druลพbene formacije. Potlej pa tudi kulturne identitete niso niฤ esencializiranega, temveฤ se konstruirajo hkrati z utrjevanjem druลพbenih konfliktov.ยซ (…) ยปCelotni Angeli slonijo na moฤnih in kompleksno grajenih dramskih figurah, ki s svojimi dialogi vsi skupaj in vsak posebej dosegajo antoloลกko vrednost. Temu se ne more izogniti nobena reลพija. In seveda obratno, samo ฤe se reลพija v delovnem procesu dovolj posveฤa igri, je lahko rezultat takลกen, kot ga vidimo na odru Mini teatra.ยซ Blaลพ Gselman, Veza Sigledal

ยปVse te premene bi ob obilici osnovnega materiala in igranju veฤ vlog (tudi na moลกki strani) lahko izpadle ponesreฤeno. Teoretiฤno je epskih Angelov za dimenzije Mini teatra preveฤ – preobseลพna fabula, preveฤ likov in tudi igralcev … Ampak ne za Ivico Buljana. Njegov uprizoritveni princip ni ฤrtanje, ฤiลกฤenje, temveฤ zdruลพevanje, stapljanje, prehajanje. Oder, ki se zdi komaj dovolj velik za posamezen prizor, postane sestavljanka z veฤ prizoriลกฤi, prehodi in pomenski prenosi pa se iz strukturne razraลกฤajo tudi na vsebinsko raven. Gostoto obvladuje brez merjenja in zamejevanja, grotesknost in pretiranost obvaruje pred zdrsom v banalnost. Pet ur z eno pavzo ฤudeลพno mine.ยซ (…) ยปPrva slovenska uprizoritev Angelov v Ameriki je odliฤno zreลพirana in odigrana in ima, kot se za ta tekst spodobi, vse ลกanse, da postane uspeลกnica.ยซ Petra Vidali, Veฤer

ยปPredstava mine, kot bi trenil, in do samega konca gledalca preลพema s temeljnimi ฤloveลกkimi vpraลกanji. Mali oder Mini teatra s premiลกljeno scenografijo (Aleksandar Deniฤ‡) odliฤno prenese obilico likov, lokacij in prizorov. Tu se izkaลพe reลพiserjeva spretnost, saj kljub hitremu menjavanju prizorov ti z nekakลกno suvereno lahkotnostjo prehajajo drug v drugega ter uravnoteลพeno slikajo svetove resniฤnega in fantastiฤnega, intimnega in politiฤnega, komiฤnega in tragiฤnega.ยซ (…) ยปIzjemna igralska zasedba pod taktirko reลพiserja Buljana je bogatosti in kompleksnosti likov veฤ kot kos. Nejc Cijan Garlatti blesti v vlogi Priorja, nekoliko nastopaลกkega geja s pikrim smislom za humor, ki skozi sooฤanje s propadom svojega telesa in zveze v sebi odkrije nepredstavljivo moฤ. Dobrลกno mero magije na odru priฤarata s Petjo Laboviฤ‡em, ki upodablja Belizea, nekakลกno razumsko protiuteลพ in moralno podporo bolehnemu Priorju. Mladi igralec tako z razkoลกno ยปlarger-than-lifeยซ prezenco kot tudi tihimi, neลพnimi in subtilnimi izrazi zajame vso karizmo in kompleksnost svojega lika. Prav tako izvrstni sta Saลกa Pavlin Stoลกiฤ‡ in hrvaลกka igralka Nina Violiฤ‡ v vlogah mormonk Harper in Hannah, snahe in taลกฤe, ki od navidezne nebogljenosti in ujetosti v spone vere in zakona skozi sooฤenje z lastnimi ลพeljami doลพivita nepriฤakovan razvoj.ยซ Dora Trฤek, Mladina

Podrobnosti

Datum:
1. junija
ฤŒas:
17:00 - 18:00
Dogodek Oznake:
, ,

Prizoriลกฤe

Mini teater
Kriลพevniลกka ulica 1
Ljubljana,Osrednjeslovenska1000Slovenia
Telefon:
+386 (0)1 425 60 60