

Tony Kushner
๐๐ก๐๐๐๐ ๐ฉ ๐๐ ๐๐ฅ๐๐๐
Gejevska fantazija o nacionalnih temah
๐ ๐ฑ๐ฒ๐น: ๐ง๐ถ๐๐ผ๐ฐฬ๐น๐ฒ๐๐ท๐ฒ ๐๐ฒ ๐ฏ๐น๐ถ๐ฬ๐ฎ
๐๐ ๐ฑ๐ฒ๐น: ๐ฃ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐๐๐ฟ๐ผ๐ท๐ธ๐ฎ
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐๐ฎ๐ท๐ฎ๐น๐ฒ๐ฐ:
Miha Avanzo
๐ฅ๐ฒ๐ฬ๐ถ๐๐ฒ๐ฟ:
Ivica Buljan
๐๐ด๐ฟ๐ฎ๐ท๐ผ:
Robert Waltl
Timon ล turbej
Saลกa Pavlin Stoลกiฤ
Domen Valiฤ
Nejc CIjan Garlatti
Nina Violiฤ
Petja Laboviฤ
Barbara Vidoviฤ/Klara Kuk
Dramaturginja:
Diana Koloini
Scenograf:
Aleksandar Deniฤ
Kostumografinja:
Ana Saviฤ Gecan
Skladatelj:
Mitja Vrhovnik Smrekar
Vizualna intervencija Holly Hell:
Mark Poลพlep
Oblikovanje luฤi in video:
Sonda 13
Toni Soprano Meneglejte
Lektor:
Martin Vrtaฤnik
Svetovalka za jezik:
Nika Korenjak
Asistentka kostumografije:
Ana Janc
Maska in frizure:
Mirela Brkiฤ
Nina Gudeljeviฤ
Izvrลกni producent:
Branislav Ceroviฤ
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐บ๐ถ๐ฒ๐ฟ๐ฎ:
3 maj 2023
๐ฃ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐๐๐ฎ๐๐ฎ ๐๐ฟ๐ฎ๐ท๐ฎ ๐ฏ๐ฌ๐ฌ ๐บ๐ถ๐ป๐๐ ๐ ๐๐บ๐ฒ๐๐ป๐ถ๐บ ๐ผ๐ฑ๐บ๐ผ๐ฟ๐ผ๐บ
๐ข ๐ฃ๐ฅ๐๐๐ฆ๐ง๐๐ฉ๐:
Drama Tonyja Kushnerja Angeli v Ameriki, podnaslovljena kot ยปgejevska fantazija o nacionalnih temahยซ in sestavljena iz dveh delov, Tisoฤletje se bliลพa in Perestrojka, se je na gledaliลกkih odrih prviฤ pojavila na zaฤetku 90-tih (1991 in 1992, najprej v San Franciscu, leto zatem v Londonu in ลกe leto zatem v New Yorku) in se nemudoma uveljavila kot najbolj reprezentativna, po mnenju mnogih tudi najboljลกa ameriลกka gledaliลกka igra zadnjih desetletij. Takลกen sloves so potrdile tudi ลกtevilne uprizoritve v evropskih gledaliลกฤih โ v slovenskem se presenetljivo prviฤ pojavlja ลกele tri desetletja po praizvedbi, ฤeprav je bil prvi del v knjiลพni obliki objavljen ลพe 2001 (Ameriลกka drama dvajsetega stoletja, uredil Zdravko Duลกa). Ta sloves seveda ni samoumeven in ลพe sam po sebi nekaj oznaฤuje. Angeli so namreฤ eksplicitno gejevska drama, med liki v njej prevladujejo geji in njihovi problemi so problemi gejev โ a samo na prvi pogled, kot je tudi aids samo na prvi pogled bolezen, ki pesti predvsem geje in narkomane. ฤe se hitro pokaลพe, da so problemi Kushnerjevih gejevskih likov lahko univerzalni, pa je za njegovo igro vendar pomembno, da ustreza logiki, po kateri je reprezentativno podobo nekega sveta (Amerike) najbolj natanฤno mogoฤe ujeti prek marginalne skupine, ki jo doloฤa nek specifiฤen, trenutno akuten problem. Gotovo ima sloves Angelov poseben pomen, ker se je z njim pokazalo, da Ameriko (oziroma ZDA) v nekem trenutku najbolje reprezentira igra o skupini gejev, ki se sooฤajo z aidsom.
Epidemija aidsa, ki se je razลกirila na zaฤetku 80-tih, je temeljito zaznamovala zadnji dve desetletji prejลกnjega stoletja. Zaradi nalezljivosti in hitrega ลกirjenja, visoke smrtnosti ter nepredvidljivega, pogosto zelo muฤnega poteka bolezni, predvsem pa zato, ker dolgo niso poznali zdravil zanj, je bil aids oznaฤen kot kuga 20. stoletja. Za mnoge je pomenil konec nekega sveta, pravzaprav svobodnega sveta (saj je podobno kot danes bliลพnji nam covid omejil stike in druลพenje); ob dejstvu, da se je pojavil v ฤasu iztekanja tisoฤletja (ki je pomembno tudi za Kushnerja), pa tudi napoved apokalipse in konca vsega znanega. Mnogi so ga razumeli skoz konzervativno moralistiฤno prizmo, premnogi celo kot kazen za ยปgreลกnoยซ ลพivljenje. Aids se je res posebej hitro ลกiril v gejevskih krogih, pravzaprav v krogih svobodnejลกega prakticiranja spolnosti in nedovoljenih substanc, tudi v umetniลกkih srenjah, a kmalu tudi drugje, najprej v velikih kulturnih srediลกฤih in pozneje povsod (ne samo v Ameriki, tudi v Evropi, da bi danes, ko ga je zahodni svet skoraj docela obvladal, v naลกo sramoto plenil po revni Afriki, ki nima moลพnosti za nakup dovoljลกne koliฤine zdravil). Kot vseprisotna in skrajno nevarna epidemija je bil velika tema tistega ฤasa, za nekatere metafora, za druge problem, ki bi ga morali resneje reลกevati. Vsekakor tudi tema ลกtevilnih dram, bolj ali manj radikalnih uprizoritev in performansov, mnoลพice raznovrstnih filmov, vse do holivudskih melodram. Vse to je bilo pogosto namenjeno ozaveลกฤanju, odpravljanju predsodkov in nabiranju politiฤnega kapitala, s katerim naj bi druลพbo in drลพavo prisilili, da epidemijo sprejme kot skupni problem in mu nameni posebna sredstva, potrebna za raziskave in izdelavo zdravil. Za razliko od epidemije covida, ki nas je pestil v zadnjih letih in zajezitvi katerega so drลพave po vrsti namenile izjemna sredstva (simptomatiฤno je razvpiti ameriลกki predsednik, pravi naslednik Reagana, pri tem okleval in ลกiril svoja groteskna priporoฤila), je aids politika dolgo zanemarjala in ga potiskala v margino gejevske skupnosti, ki da ni vredna drลพavne skrbi. Tudi o tem govori Kushnerjeva igra; prek motiva teลพko dostopnega zdravila, do katerega se lahko dokopljejo samo najbolj privilegirani ฤlani establiลกmenta, ki tudi s skrivanjem svoje spolne usmerjenosti pripadajo vladajoฤim in uveljavljenim pozicijam moฤi. Mimo te pomembne razlike danaลกnja epidemija v marsiฤem spominja na ลกirjenje aidsa (tudi zato je Kushnerjeva igra v zadnjih letih ponovno preplavila gledaliลกke odre), zlasti s poglavitnim poudarkom: ob krizi z epidemijo drastiฤno izstopijo problemi, ki so druลพbo bremenili ลพe prej.
Prav v tem je veliฤina Kushnerjevih Angelov v Ameriki. Drama, ki je bila prepoznana kot najpomembnejลกa na temo aidsa, jasno pokaลพe, da je aids tema, ob kateri se zaostrijo mnogoteri temeljni problemi Amerike, pravzaprav ZDA (saj ne gre za celino, paฤ pa za civilizacijski in politiฤni ustroj drลพave, ki se ponaลกa s tem imenom). Posredno so to problemi, ki zadevajo sodobni svet v celoti, saj so ZDA po sili in po logiki svojega vpliva, pa tudi skoz ลกe vedno delujoฤo mitologijo ยปnovega svetaยซ paradigmatiฤna drลพava sodobnosti (in res se izkazuje, da navkljub izraziti zasidranosti v Ameriki drama na ลกtevilnih mestih zadeva na probleme, ki so tudi naลกi, s politiฤnimi na ฤelu). Aids je v tem smislu simptom, kriza, ob kateri se samo izostri permanentna kriza tega sveta. Kushner se sicer z veliko pozornostjo posveฤa svojim likom, njihovim osebnim motivom in zgodbam, med katerimi prevladujejo nerazreลกeni ljubezenski odnosi in erotika. V srediลกฤe postavi dva para, gejevskega in heteroseksualnega, oba sta v procesu razpada, med katerim se nepriฤakovano prekriลพata, v zgodbo svoje agonije pa pritegneta ลกe druge like. Pri tem uprizori ลกiroko in ลพivopisno sliko sodobnega urbanega sveta, v katerem se prepletajo posamezniki najrazliฤnejลกih usmeritev in provenienc. Izbere pa jih tako, da poleg lastne zgodbe reprezentirajo tudi razliฤne, pravzaprav skrajno raznorodne segmente domnevnega ยปtalilnega loncaยซ ameriลกke druลพbe: judovstvo in evropska svobodomiselna dediลกฤina, mormoni kot predstavniki neke zelo posebne ameriลกke tradicije in na drugi strani transvestit, geji in ลพenska, mati in beraฤica, zdravnik โฆ tej nenavadni, a vendar simptomatiฤni zdruลพbi resniฤnostni horizont predstavlja lik pokvarjenega desniฤarskega odvetnika Royja Cohna, edini, ki je napisan po resniฤni osebi, znani iz politiฤne sfere (njegova zgodba v drami dosledno sledi podatkom o resniฤnem ลพivljenju). Temeljito skorumpiran odvetnik, tesno povezan z vzvodi najveฤje moฤi v drลพavi, sicer tudi zakrit homoseksualec, na paradigmatiฤen naฤin predstavlja tradicijo ameriลกkih republikancev, ki ลพe vse od razvpitega McChartyja (tistega McChartyja, ki je v petdesetih vodil lov na ฤarovnice) bolj ali manj obvladujejo politiko ZDA in permanentno krizo tega sveta. Nasproti temu liku poosebljenega zla (ki ni po nakljuฤju realna oseba) igra postavi ลกe drug horizont: transcendenten in nadvse ambivalenten lik angela, ki obiskuje bolnega protagonista. V njem je poosebljena neka druga, skrivnostna in zapletena tradicija komunikacije z (domnevno) boลพjim, ki cilja na globlji pogled in preseganje ujetosti v ลพe znano. Z zahtevo po zaustavitvi napredka in konzerviranjem statiฤnosti se zazdi problematiฤna, pa vendar njen poseg omogoฤi odpiranje stvarnosti, zoลพene na bolezen, vsesploลกen razkroj in brezup. Prior โ in z njim igra โ sicer zavrneta njegovo/njeno zahtevo, a kaลพe, da prav spopad z androginim angelom izsili novo razumevanje, ki tej razpadajoฤi druลพbi omogoฤi ponovno iskanje bolj harmoniฤne skupnosti.
Diana Koloini
๐ข ๐๐ฉ๐ง๐ข๐ฅ๐๐จ:
Tony Kushner je dramatik, znan po ustvarjanju provokativnih dram, ki obravnavajo tematiko aidsa, politike in ameriลกke gejevske subkulture. Njegove drame so temelj njegove kariere ลพe od zaฤetka osemdesetih let prejลกnjega stoletja. Njegova prva objavljena drama se imenuje The Age of Assassins (1982), vendar ne sodi med njegova najbolj znana dela. Kushner je plodovit pisatelj, saj je doslej objavil ลพe veฤ kot ลกtirideset dramskih del ter ลกtevilne eseje in scenarije. Njegova sedemurna drama Angeli v Ameriki: Gejevska fantazija o nacionalnih temah, je navduลกila obฤinstvo na Broadwayu, ko je bila uprizorjena v zaฤetku devetdesetih let prejลกnjega stoletja, gostujoฤe uprizoritve te drame pa so Kushnerju ลกe naprej prinaลกale pohvale kritikov na odrih po vsem svetu. Igra je prejela Pulitzerjevo nagrado za dramo in dve nagradi Antoinette Perry (“Tony”) za najboljลกo dramo v letih 1993 in 1994, leta 2003 pa je bila prirejena za televizijo. Kushner je priredil in prevedel tudi nekaj dramskih del drugih dramatikov, med drugim Dobri ฤlovek iz Seฤuana in Mati Korajลพa in njeni otroci Bertolta Brechta, pa tudi The Dybbuk S. Anskyja in Iluzija P. Corneilleja.
๐ข ๐ฅ๐๐ญฬ๐๐ฆ๐๐ฅ๐๐จ:
Ivica Buljan je diplomiral iz francoskega jezika in primerjalne knjiลพevnosti na Univerzi v Zagrebu. Deloval je kot gledaliลกki kritik, leta 1995 pa je zaฤel delovati kot reลพiser, ko je v Ljubljani uprizoril Ime na vrhu jezika Pascala Quignarda. Reลพiral je besedila M. Cvjetajeve, P.P. Pasolinija, H. Mรผllerja, R. Walserja, E. Jelineka, M. Krleลพa, H. Guiberta, A. Hillinga, D. Kiลกa, G. Strniลกe in R. Bolaรฑa ter sodobnih domaฤih avtorjev F. ล ovagoviฤa, I. Sajko, Z. Mesariฤa, D. Ugreลกiฤa, D. Karakaลกa, O. Saviฤeviฤ-Ivanฤeviฤ, G. Vojnoviฤa, T. ล tiviฤiฤ. Reลพiral je v Sloveniji, ZDA, Nemฤiji, Franciji, Italiji, na Madลพarskem, Portugalskem, v Belgiji, Rusiji, ฤrni gori, Slonokoลกฤeni obali in Srbiji.
Od leta 1998 do 2001 je bil ravnatelj Drame v Hrvaลกkem narodnem gledaliลกฤu Split. Je soustanovitelj Mini teatra v Ljubljani in Festivala svetovnega gledaliลกฤa v Zagrebu. Je dobitnik ลกtevilnih Borลกtnikovih nagrad, Sterijine nagrade, Vjesnikove nagrade Dubravko Dujลกin, nagrade Branko Gavella, nagrade Petar Breฤiฤ, medalje mesta Havana in najviลกjega priznanja Republike Slovenije na podroฤju umetnosti, nagrade Preลกernovega sklada. Je nosilec odlikovanja viteลกkega reda umetnosti in knjiลพevnosti vlade republike Francije.
Od leta 2014 do leta 2022 je bil ravnatelj Drame Hrvaลกkega narodnega gledaliลกฤa Zagreb.
๐๐ญ ๐๐ฅ๐๐ง๐๐:
ยปPri tako uฤinkoviti izvedbi, kakrลกna je pri Buljanu, pogled gledalke in gledalca pri tem na neki naฤin sledi premeลกฤanju druลพbene strukture glede na njo samo, saj se v vsakokratni dogodek vselej ลพe vriva drugi dogodek in spodnaลกa smisel prvega. Se pravi, da na odru opazujemo uprizarjanje razsrediลกฤenosti druลพbene formacije. Potlej pa tudi kulturne identitete niso niฤ esencializiranega, temveฤ se konstruirajo hkrati z utrjevanjem druลพbenih konfliktov.ยซ (…) ยปCelotni Angeli slonijo na moฤnih in kompleksno grajenih dramskih figurah, ki s svojimi dialogi vsi skupaj in vsak posebej dosegajo antoloลกko vrednost. Temu se ne more izogniti nobena reลพija. In seveda obratno, samo ฤe se reลพija v delovnem procesu dovolj posveฤa igri, je lahko rezultat takลกen, kot ga vidimo na odru Mini teatra.ยซ Blaลพ Gselman, Veza Sigledal
ยปVse te premene bi ob obilici osnovnega materiala in igranju veฤ vlog (tudi na moลกki strani) lahko izpadle ponesreฤeno. Teoretiฤno je epskih Angelov za dimenzije Mini teatra preveฤ – preobseลพna fabula, preveฤ likov in tudi igralcev … Ampak ne za Ivico Buljana. Njegov uprizoritveni princip ni ฤrtanje, ฤiลกฤenje, temveฤ zdruลพevanje, stapljanje, prehajanje. Oder, ki se zdi komaj dovolj velik za posamezen prizor, postane sestavljanka z veฤ prizoriลกฤi, prehodi in pomenski prenosi pa se iz strukturne razraลกฤajo tudi na vsebinsko raven. Gostoto obvladuje brez merjenja in zamejevanja, grotesknost in pretiranost obvaruje pred zdrsom v banalnost. Pet ur z eno pavzo ฤudeลพno mine.ยซ (…) ยปPrva slovenska uprizoritev Angelov v Ameriki je odliฤno zreลพirana in odigrana in ima, kot se za ta tekst spodobi, vse ลกanse, da postane uspeลกnica.ยซ Petra Vidali, Veฤer
ยปPredstava mine, kot bi trenil, in do samega konca gledalca preลพema s temeljnimi ฤloveลกkimi vpraลกanji. Mali oder Mini teatra s premiลกljeno scenografijo (Aleksandar Deniฤ) odliฤno prenese obilico likov, lokacij in prizorov. Tu se izkaลพe reลพiserjeva spretnost, saj kljub hitremu menjavanju prizorov ti z nekakลกno suvereno lahkotnostjo prehajajo drug v drugega ter uravnoteลพeno slikajo svetove resniฤnega in fantastiฤnega, intimnega in politiฤnega, komiฤnega in tragiฤnega.ยซ (…) ยปIzjemna igralska zasedba pod taktirko reลพiserja Buljana je bogatosti in kompleksnosti likov veฤ kot kos. Nejc Cijan Garlatti blesti v vlogi Priorja, nekoliko nastopaลกkega geja s pikrim smislom za humor, ki skozi sooฤanje s propadom svojega telesa in zveze v sebi odkrije nepredstavljivo moฤ. Dobrลกno mero magije na odru priฤarata s Petjo Laboviฤem, ki upodablja Belizea, nekakลกno razumsko protiuteลพ in moralno podporo bolehnemu Priorju. Mladi igralec tako z razkoลกno ยปlarger-than-lifeยซ prezenco kot tudi tihimi, neลพnimi in subtilnimi izrazi zajame vso karizmo in kompleksnost svojega lika. Prav tako izvrstni sta Saลกa Pavlin Stoลกiฤ in hrvaลกka igralka Nina Violiฤ v vlogah mormonk Harper in Hannah, snahe in taลกฤe, ki od navidezne nebogljenosti in ujetosti v spone vere in zakona skozi sooฤenje z lastnimi ลพeljami doลพivita nepriฤakovan razvoj.ยซ Dora Trฤek, Mladina